SOLEN: kunst og astrofysikk møtes - Forskernatt på Litteraturhuset

Kunstneren Edvard Munch valgte solen som hovedmotiv i utsmykningen av Universitetets aula i Oslo. Ved samme universitet finner vi noen av de beste solforskerne i verden i dag.

bildet innholdet maleri Sola av Munch og et bilde av sola av satellittet

Denne siste fredagen i september får du muligheten til å høre to forskere forklare deg solen fra ulike perspektiv. Etter foredragene får du anledning til å stille spørsmål, og diskutere kunst og astrofysikk. Forskerne tar opp spørsmål som: Hvorfor valgte Munch solen som hovedmotiv, hva var den mest dramatiske historiske endringen i forståelsen av solen og hva vet vi om solen i dag?

Vi håper å se deg!

Del 1: Solen - et sentralt tema i Munchs kunst og syn på livet

Kunstneren har mange motiver der solen spiller en viktig rolle, men vi konsentrerer oss om bildet  Solen som et symbol for universitetet og den vitenskapelige revolusjon. Opplysning, forstand, orden og harmoni i motsetning til mørke, kaos, uvitenhet og galskap. Hva var den idé-historiske bakgrunnen for å velge nettopp solen for Munch?

Del 2: Solen - en unik, livgivende kilde og forutsetning for vår eksistens

Menneskenes behov for kunnskap om solen kan knyttes til det vitenskapelige fremskritt da det tidligere geosentriske verdensbilde ble byttet ut med den heliosentriske modellen. Vi forklarer dagens kunnskap om Solen, dannelse og livssyklus, dens fysiske struktur og hvordan den ved sin mangesidig natur influerer og påvirker omgivelsene.

Foredragsholdere:

• Sivert Thue, kunstformidler ved MUNCH
  • Oddbjørn Engvold, professor emeritus ved Rosseland senter for solfysikk, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Foredragene er på 20 minutter hvert. Deretter åpnes det for spørsmål og diskusjon. Arrangementet er gratis.

Velkommen!

Arrangementet inngår i Forskningsdagene og Forskningsrådet støtter arrangementet

Bilde: Edvard Munch, Solen (1910 - 1913). Foto  © Munchmuseet

Emneord: forskningsdagene, forskernatt, solen, astrofysikk, kunst, Solfysikk