CCSE-sommerstudent fikk publisert oppgavesett på nettsiden til Partnership for Integration of Computation into Undergraduate Physics - PICUP

Karl Henrik Fredly er bachelorstudent på studieprogrammet Matematikk med informatikk, og hadde jobb hos oss på CCSE i sommer. Oppgavesettet ble publisert på nettsiden til PICUP. Vi gratulerer!

Bildet kan inneholde: briller.

Karl Henrik Fredly

Oppgavesettene på PICUP gjennomgås både av studenter og av vitenskapelig ansatte, og ikke alle oppgaver kommer gjennom denne prosessen. Det er derfor imponerende at Karl Henriks oppgavesett gjorde det.

Sommerstudentene våre jobber blant annet med å integrere beregninger i utdanningen ved å lage oppgavesett med realistiske problemstillinger.

Oppgavesettet som Karl Henrik jobbet med tar eleven gjennom prosessen av å bygge en fysisk modell av jorda med en realistisk tetthetsmodell for å finne ut hvor lang tid det hadde tatt å falle gjennom den.

Oppgavesettet inkluderer flere beskrivelser av fysiske lover og formler og ber eleven om å implementere de som kode. Gradvis bygger eleven seg opp en kraftig verktøykasse av funksjoner som kan settes sammen til å løse problemer som umulig kunne løses for hånd. Underveis bes eleven om å bruke funksjonene til å løse problemer som alle sier noe om hvordan jordas tyngdekraft endres når man beveger seg mot midten.

Det mest spesielle med oppgavesettet er at det blir brukt ekte data om jordens tetthet i utregningene. Dataene blir lest inn og bearbeidet i samme fil som elevene jobber, så de ser hele prosessen av å manipulere dataene og finne funksjoner som tilpasser dem.

Til slutt må eleven sette alt sammen for å kjøre utregningen som finner ut hvor lang tid det hadde tatt å falle gjennom jorda, som forhåpentligvis ender opp med å bli litt over 38 minutter.

Publisert 17. des. 2019 13:13 - Sist endret 18. des. 2019 09:36