Aktuelle saker

Publisert 12. mars 2024 11:00

Vi lyser ut stillinger for studenter som ønsker å arbeide med undervisningsutvikling i fysikk, statistikk og kjemi ved CCSE i sommer. Vi ønsker å utvikle eksempler på og metoder for god bruk av store språkmodeller, slik som GPT, for effektiv læring. 

Publisert 8. feb. 2024 16:57

Knut Mørken har blant annet vært en pådriver for å introdusere et helhetlig beregningsperspektiv i grunnundervisningen i de matematikktunge realfagene. Dette arbeidet ledet til etablering av et eget senter som fikk status som Senter for fremragende utdanning (SFU) i 2016, CCSE. 

Publisert 5. feb. 2024 10:26

CCSE (Center for Computing in Science Education) lyser ut midler til integrasjon av databeregninger i undervisningen.

Publisert 25. apr. 2023 20:42

Hvordan kommuniserer vi aktivitetene vi har på senteret vårt ut til målgruppene våre? Spredning beskrives ofte som en aktiv og målrettet formidling av ny kunnskap eller nye praksiser. Formålet er at flere skal ta i bruk nye metoder og praksiser. Det å dele det vi gjør er ikke i seg selv tilstrekkelig for å få til spredning. 

Publisert 15. feb. 2023 14:13

Hvordan kan studenter som skal bli lærere lære å undervise programmering i fagene? I dag er ikke programmeringsdidaktikk integrert i lektorutdanningen. Vi ser et behov for å møte lektorstudentene med et lavterskeltilbud hvor programmeringsdidaktikk står sentralt.

Publisert 10. aug. 2022 12:31

I flere år har CCSE bidratt med midler til sommerstudenter for å utvikle undervisningsressurser i ulike emner på flere forskjellige institutter. Sommeren 2022 sitter fire flittige kjemistudenter på Hylleraas-senteret og arbeider med kjemirettede programmeringsoppgaver.

Publisert 24. juni 2022 12:57

Well done CCSE, facilitators and participants of the Nordic Regional Learning Assistant Workshop at UiO, June 09.-10. Two inspiring days where we learned about the Learning assistant model and how Learning assistants can contribute to student empowerment, belonging and learning. 

Publisert 17. nov. 2021 17:08

Programmering har lenge spilt en viktig rolle i naturvitenskapene, men andre fagfelt følger etter og bruker algoritmer i forskningen sin.

– En algoritme er egentlig bare en oppskrift på å løse et eller annet problem. Gitt noen data du har og noe du lurer på, så har du et sett med matematiske instruksjoner som gir deg svaret, sier Henrik Sveinsson, som er postdoktor ved Center for Computing in Science Education (CCSE). Les hele saken i Titan (ekstern lenke). 

Publisert 8. apr. 2019 15:34

What are the experiences so far when it comes to implementing scientific programming in the Norwegian curriculum? In "Abels utsikt" at the very top of the math building, teachers and professors engaging in computing for science education got together to exchange ideas. 

Publisert 10. okt. 2018 20:03

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet bidrar til fremtidens skole gjennom å tilby etterutdanning for lærere  i realfaglig programmering.