Han leder en rekke forskningssentre, elsker undervisning og avanserte beregninger og interesserer seg for alt fra stein til nevrofysiologi. Og havregryn. Les intervjuet i forskningsintervjuet Apollon.
Aktuelle saker
Vi lyser ut stillinger for studenter som ønsker å arbeide med undervisningsutvikling i fysikk, statistikk og kjemi ved CCSE i sommer. Vi ønsker å utvikle eksempler på og metoder for god bruk av store språkmodeller, slik som GPT, for effektiv læring.
Knut Mørken har blant annet vært en pådriver for å introdusere et helhetlig beregningsperspektiv i grunnundervisningen i de matematikktunge realfagene. Dette arbeidet ledet til etablering av et eget senter som fikk status som Senter for fremragende utdanning (SFU) i 2016, CCSE.
CCSE (Center for Computing in Science Education) lyser ut midler til integrasjon av databeregninger i undervisningen.
Hvordan kommuniserer vi aktivitetene vi har på senteret vårt ut til målgruppene våre? Spredning beskrives ofte som en aktiv og målrettet formidling av ny kunnskap eller nye praksiser. Formålet er at flere skal ta i bruk nye metoder og praksiser. Det å dele det vi gjør er ikke i seg selv tilstrekkelig for å få til spredning.
Hvordan kan studenter som skal bli lærere lære å undervise programmering i fagene? I dag er ikke programmeringsdidaktikk integrert i lektorutdanningen. Vi ser et behov for å møte lektorstudentene med et lavterskeltilbud hvor programmeringsdidaktikk står sentralt.
Forskjellen mellom læring og vitenskap er ikke alltid så åpenbar – spesielt ikke når du tar i bruk nye verktøy for å utforske uoppdagede læringsveier.
I flere år har CCSE bidratt med midler til sommerstudenter for å utvikle undervisningsressurser i ulike emner på flere forskjellige institutter. Sommeren 2022 sitter fire flittige kjemistudenter på Hylleraas-senteret og arbeider med kjemirettede programmeringsoppgaver.
Well done CCSE, facilitators and participants of the Nordic Regional Learning Assistant Workshop at UiO, June 09.-10. Two inspiring days where we learned about the Learning assistant model and how Learning assistants can contribute to student empowerment, belonging and learning.
Studenter fra honoursprogrammet samarbeidet med Hafslund Eco for å løse en kompleks problemstilling som bedriften arbeider med. Den vellykkede piloten var et samarbeid med Oslo Science City og Ungt Entreprenørskap. Les saken hos Oslo Science City.
Programmering har lenge spilt en viktig rolle i naturvitenskapene, men andre fagfelt følger etter og bruker algoritmer i forskningen sin.
– En algoritme er egentlig bare en oppskrift på å løse et eller annet problem. Gitt noen data du har og noe du lurer på, så har du et sett med matematiske instruksjoner som gir deg svaret, sier Henrik Sveinsson, som er postdoktor ved Center for Computing in Science Education (CCSE). Les hele saken i Titan (ekstern lenke).
Vi har ledig to stillinger for å utvikle visualiseringer til bruk i undervisningen
Beregninger på datamaskinen er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.
Forskere ved CCSE lar algoritmer finne ut hva tekster handler om: Tor Ole Odden, Alessandro Marin og Danny Caballero tok i bruk en maskinlæringsteknikk innen automatisert analyse av tekster. De lot et dataprogram jobbe med 1300 vitenskapelige artikler om forskning på fysikkutdanning, publisert siden 2001. Les mer om saken i Titan.
Avanserte modellar gjer det mogleg for studentane å visualisera komplekse problemstillingar.
To av syv meritterte undervisere ved Center for Computing in Science Education (CCSE). Les mer om meritterte undervisere ved UiO i Khrono.
Samtidens globale utfordringer, som korona-pandemien, er tverrfaglige og komplekse. – Det må også løsningene være, sier UiO-professor Ella C. Idsøe. CCSE er med i dette EU-prosjektet. Les mer om EU-prosjektet.
Karl Henrik Fredly er bachelorstudent på studieprogrammet Matematikk med informatikk, og hadde jobb hos oss på CCSE i sommer. Oppgavesettet ble publisert på nettsiden til PICUP. Vi gratulerer!
What are the experiences so far when it comes to implementing scientific programming in the Norwegian curriculum? In "Abels utsikt" at the very top of the math building, teachers and professors engaging in computing for science education got together to exchange ideas.
Sommeren 2019 tilbyr vi sommerjobber for å jobbe med undervisningsutvikling og sommerjobber som forskningsassistent.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet bidrar til fremtidens skole gjennom å tilby etterutdanning for lærere i realfaglig programmering.