Aktuelle saker

Bildet kan inneholde: fottøy, jeans, bukse, sko, vindu.
Publisert 10. aug. 2022 12:31

I flere år har CCSE bidratt med midler til sommerstudenter for å utvikle undervisningsressurser i ulike emner på flere forskjellige institutter. Sommeren 2022 sitter fire flittige kjemistudenter på Hylleraas-senteret og arbeider med kjemirettede programmeringsoppgaver.

personer ser på muligheter for tilpasset visuell fremstilling av informasjon
Publisert 24. juni 2022 12:57

Well done CCSE, facilitators and participants of the Nordic Regional Learning Assistant Workshop at UiO, June 09.-10. Two inspiring days where we learned about the Learning assistant model and how Learning assistants can contribute to student empowerment, belonging and learning. 

Image may contain: Jeans, Face, Smile, Red, Leisure.
Published June 24, 2022 12:42 PM

How can we create technology that improve our lives, rather than drain them? 12 students form the university’s honours programs dedicated their springs to find an answer to this question. They worked interdisciplinarilty to create a concept within calm-tech. 8 students landed summer jobs, working to expand on their ideas, and learn how to monetize innovation.

Bildet kan inneholde: utgivelse, tre, farger og nyanser, bok, mønster.
Publisert 17. nov. 2021 17:08

Programmering har lenge spilt en viktig rolle i naturvitenskapene, men andre fagfelt følger etter og bruker algoritmer i forskningen sin.

– En algoritme er egentlig bare en oppskrift på å løse et eller annet problem. Gitt noen data du har og noe du lurer på, så har du et sett med matematiske instruksjoner som gir deg svaret, sier Henrik Sveinsson, som er postdoktor ved Center for Computing in Science Education (CCSE). Les hele saken i Titan (ekstern lenke). 

Discussing the challenges; UiO, ProFag and Bærum kommune
Publisert 8. apr. 2019 15:34

What are the experiences so far when it comes to implementing scientific programming in the Norwegian curriculum? In "Abels utsikt" at the very top of the math building, teachers and professors engaging in computing for science education got together to exchange ideas. 

dame rekker opp hånden i klassen
Publisert 10. okt. 2018 20:03

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet bidrar til fremtidens skole gjennom å tilby etterutdanning for lærere  i realfaglig programmering.