Programmeringsdidaktikk for lektorstudenter

Hvordan kan studenter som skal bli lærere lære å undervise programmering i fagene? I dag er ikke programmeringsdidaktikk integrert i lektorutdanningen. Vi ser et behov for å møte lektorstudentene med et lavterskeltilbud hvor programmeringsdidaktikk står sentralt.

Bildet viser lektorstudenter som har gruppediskusjon.

Med fagfornyelsen (LK20) kom programmering og algoritmisk tenking inn i læreplanene for elever i både grunnskolen og i videregående skole. Fra høsten 2020 skulle dermed lærere som underviser i matematikk, naturfag, kunst og håndverk og musikk, samt de realfaglige programfagene, kunne undervise både i og med programmering.

Etterutdanning av lærere i realfaglig programmering

Gjennom Desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp) og i samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo og Viken fylkeskommune, har vi ved Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) og Senter for beregningsorientert utdanning (CCSE) ved Universitetet i Oslo (UiO) tilbudt etterutdanningskurs for lærere i realfaglig programmering siden 2018.

Flere hundre lærere har de siste 5 årene fulgt kurspakken ProFag - Programmering for fagenes skyld, og mange lærere har etter hvert klart å integrere programmering og algoritmisk tenking i realfagsundervisningen sin.

I ProFag legger vi stor vekt på at programmering gir oss muligheten til å undervise, utforske og lære realfag på en ny måte. Vi viser også hvordan vi kan bruke programmering til dybdelæring og differensiering i klasserommet.

Hva med lektorstudentene?

Lektorprogrammet i realfag ved UiO er en 5-åring integrert masterutdanning hvor studentene tar disiplinfag som matematikk, kjemi eller fysikk ved MN-fakultetet, mens de tar profesjonsfagene ved UV-fakultetet. I profesjonsemnene trenes studentene i både pedagogikk, fagdidaktikk og praksis.

Som en leverandør av realfagslektorer til den norske skolen må vi sørge for at studentene får de beste forutsetningene for å møte kravene i de gjeldende læreplanene. Ved MN-fakultetet har studieprogrammer i matematikk og fysikk hatt programmering og beregninger integrert siden 2003, og de andre studieprogrammene fulgte etter fra 2017. Lektorstudentene våre vil derfor ha gode kunnskaper og ferdigheter i programmering i de enkelte disiplinfagene.

Utfordringen har likevel vært å gi studentene trening i å integrere programmering i sin egen undervisningspraksis.

Vi spør lektorstudentene

Våren 2022 gjennomførte vi derfor en undersøkelse blant alle lektorstudentene på studieretning Realfag, uavhengig av hvilket semester de var på. Her spurte vi blant annet om:

  • i hvilken grad de har hatt programmering i disiplinfagene sine,

  • om de kjenner til hvordan programmering er integrert i de nye læreplanene etter 2020,

  • hvor godt forberedt de føler de er på å undervise programmering i skolen, og

  • hva som vil være de største utfordringene nå de skal undervise programmering.

Alle studentene svarte at de har hatt programmering i disiplinfagene, men de opplever at det er stor variasjon mellom fagene i hvor godt integrert i faget programmeringen er.  Noen studenter svarer også at de har programmert svært lite. På spørsmålet om hvor godt de kjenner til de nye læreplanenes innføring av programmering, svarer kun 8 % at de kjenner dette godt.

Videre svarte studentene på fire påstander knyttet til hvor trygge, og hvor godt forberedt de føler at de er på det som venter dem i skolen.

Selv om noen studenter er tidlig i studiet og svarene kan påvirkes av at de føler seg lite forberedt til undervisning generelt, ser vi en tendens til at studentene mener de ikke får den programmeringsdidaktiske opplæringen de trenger for å kunne bruke programmering på en hensiktsmessig måte i egen undervisning.

Bare 8 % svarer at de er godt forberedt på å undervise realfaglig programmering, mens 46 % svarer at de ikke er godt nok forberedt:

Påstand

Svært enig

Jeg føler meg godt forberedt til å undervise med realfaglig programmering i skolen

8 %

Jeg føler meg trygg på programmering

12 %

Jeg føler meg ikke godt nok forberedt på å undervise realfaglig programmering på en god måte

46 %

Jeg kan altfor lite programmering til å møte kravene i fagfornyelsen

22 %

Når vi spør om hvilke utfordringer de tror de vil møte i klasserommet når de skal undervise programmering, kommer det frem at de særlig ser utfordringer knyttet til hvordan de skal undervise – altså det programmeringsdidaktiske:
 

"Didaktisk! Jeg har lært svært lite om hvordan jeg på en god måte kan presentere dette for elevene, og undervisningen min i programmering til nå består i stor grad av prøving og feiling."

«Å vite hvordan jeg kan implementere det i undervisningen på en god måte. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre undervisning med programmering.»

«At jeg ikke har fått god nok undervisning i å undervise programmering bort på en god måte.»
 

Det er per i dag ikke programmeringsdidaktikk integrert i profesjonsemnene på lektorprogrammet realfag, og i de disiplinfaglige emnene er det heller ingen fokus på dette.  Vi på KURT og CCSE ser derfor et behov for å møte studentene med et lavterskeltilbud hvor programmeringsdidaktikk står sentralt.

Lektorstudenter på kveldsskole

Ut fra erfaringene vi allerede hadde fra ProFag, visste vi godt hvilke behov lærerne har i skolen og hva som vil møte lektorstudentene den dagen de er ferdig utdannet. Vi kunne derfor tilpasse innholdet i ProFag til lektorstudentene.

Høsten 2022 satte vi opp en kursrekke på fire seminarer som gikk over fire måneder med omtrent en måned mellom hver samling. Seminarene gikk på kveldstid. Før seminaret serverte vi pizza. Studentene var derfor mette og motiverte for to timer med diskusjoner, refleksjoner, programmering, læring og utforsking. I overkant av 20 studenter fordelt på ulike kull deltok frivillig på dette tilbudet.

Etter siste seminardag gjennomførte vi en evaluering. Selv om mange studenter skulle ønske at denne kompetansehevingen var en integrert del av studiet, var alle svært fornøyd med kurset.

Seminarserien har gitt studentene en bedre forståelse for hvordan og hvorfor programmering både kan endre realfagene og bidra til dybdelæring. Særlig setter de pris på at seminarene har gitt dem flere verktøy og metoder for hvordan de kan undervise programmering i skolen:

Bildet kan inneholde: briller, datamaskin, personlig datamaskin, synsomsorg, laptop.

«Jeg har lært hvordan jeg skal tenke på programmering som en naturlig del av matematikken, fysikk og naturfag og ikke som en utenforstående greie som elevene 'må' gjennom. Har også lært om mange gode metoder og strategier for å kunne lære bort programmeringen.»

«Jeg kan direkte implementere de metodene og strategiene vi har gått gjennom og bruke dem i klasserommet. Jeg kan også bruke de ressursene som vi har fått tilgang til for å lage mitt eget undervisningsopplegg.»

«Opplegget inspirerte meg om hvordan en økt med programmerings bør gjennomføres.»

«Ja, jeg fikk troen at med innsats fra læreren sin side, er programmering noe som kan faktisk gjennomføres, hvor dybdelæring kan skje.»

«Utrolig hyggelig, enkelt og fint kurs. Fin blanding av både foredrag og diskusjon i plenum og gruppe. Lærer gode metoder for å variere undervisningsmetoder i programmering»

På sikt må likevel målet være at lektorstudentene får denne opplæringen som en integrert del av utdanningen sin.

Publisert 15. feb. 2023 14:13 - Sist endret 19. jan. 2024 16:29