Digital workshop: Innovating STE(A)M in Higher Education with Transdisciplinary Honours Programmes

Hvilke behov og muligheter vi har i Norge for å utvikle tverrfaglige programmer i høyere utdanning? Hvor godt forberedt er Norge til å utvikle og implementere tverrfaglige programmer i høyere utdanning?

Bildet kan inneholde: rektangel, gjøre, skilting, elektrisk blå, grafikk.

Påmelding via nettskjema innen 13. september.

Store utfordringer i samfunnet vårt påvirker både samfunnsutviklingen generelt og fremtidens utdanning spesielt. Universitetene og høyskolene trenger flere verktøy for å heve kvaliteten på utdanningene de tilbyr.

En tverrfaglig utdanning baner veien for innovative undervisnings- og læringsmetoder som kan bidra til å løse komplekse utfordringer. Myndighetene i Europa må tilrettelegge utdanning, slik at nye generasjoner forberedes på deltakelse i fremtidens arbeids- og samfunnsliv.

I den europeiske politikkutviklingen skal STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) stimulere til tverrfaglig tilnærming i utdanningene. I Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning drøfter Kunnskapsdepartementet tilbud til de mest talentfulle og motiverte studentene, inkludert honours-programmer. I etterkant har UiO innført sitt honours-program, et tilbud som har vært svært attraktivt, og som har blitt utvidet til å inkludere flere fagområder.

Universitetet i Oslo og Kunnskapsdepartementet er partnere i EU-prosjektet Innovating STE(A)M in Higher Education with Transdisciplinary Talent Programs (STEAM+), og denne workshopen er en del av dette prosjektet.

STEAM+-prosjektet har som mål å utstyre lærere, politiske beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere med verktøy som gjør dem rustet til å gi nye generasjoner fremtidssikre ferdigheter. Prosjektet bruker tverrfaglige talentprogrammer som laboratorier for innovasjon i høyere utdanning.

I workshopen inviterer vi til en diskusjon om følgende temaer:

1. Hvilke utfordringer ser du med å utvikle og implementere tverrfaglige programmer (honours-programmer) i norsk høyere utdanning?
  2. Hvilke løsninger ser du for å utvikle og implementere tverrfaglige utdanninger (honours-programmer) i norsk høyere utdanning?

Resultatene fra Erasmus-prosjektet og denne workshopen skal gi oss viktig kunnskap og erfaringer om tverrfaglige utdanninger i Norge og Europa.

Tid: 20. september kl. 13.00-15.00
Sted: Digitalt arrangement, påmelding via nettskjema innen 13. september: https://nettskjema.no/a/workshop-steam

13.00

Velkommen (professor Ella Idsøe, UiO)