Norsk gull i matematikkolympiaden

Andreas Alberg (17 år) tok søndag gullmedalje i Den internasjonale matematikkolympiaden (IMO).

Bildet kan inneholde: linje, varemerke, grafikk, logo.

Andreas Alberg

Foto: Privat

Ungdom fra over 100 land møtes årlig for å kjempe om medaljer – og heder og ære, og dette er første gang siden 2008 en norsk deltaker tar gull. Dette er en imponerende prestasjon. Det er viktig at elever får muligheten til å dyrke det de er gode på, og når de i tillegg gjør det så bra blir jeg utrolig stolt på vegne av elevene. Matematikk er et enormt viktig fag, og jeg er veldig glad for at norske elever gjør det så bra mot verdenseliten.  sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby som gratulerer Andreas Alberg med gullmedalje og Elias Ekern Baird med bronsemedalje.

Digital olympiade

Olympiaden gikk av stabelen i St. Petersburg i Russland, men på grunn av koronapandemien ble årets IMO avholdt digitalt. Deltakerne måtte derfor nøye seg med å oppleve den flotte byen virtuelt og løste oppgavene lokalt i sine hjemland. Arrangementet ble tross dette avholdt på en god måte, men deltakerne savnet selvsagt det fysiske møtet og muligheten til å knytte vennskap med likesinnede fra hele verden, sier Karl Erik Holter som er leder for det norske laget.

Tøffe oppgaver

I løpet av forrige uke brynte deltakerne seg på seks oppgaver. Oppgavene var hentet fra kategoriene algebra, geometri, tallteori og kombinatorikk. I IMO er oppgavene særdeles vanskelige og går langt ut over det norske elever er vant til fra videregående skole. Deltakerne var derfor stilt overfor en krevende oppgave, men med gode forberedelser, stor kreativitet og intenst arbeid gjennomførte de norske deltakerne på en glimrende måte. Det norske laget bestod av Andreas Alberg (Oslo), Elias Ekern Baird (Bergen), Philip Bergh Sveen (Oslo), Erik Mjaanes (Oslo), Christoffer Grøndal Tryggestad (Oslo) og Andreas Notøy (Sandefjord).

Bildet kan inneholde: bygning, rom, interiørdesign, kontor, arkitektur.
Andreas Alberg fremme til høyre, og Christoffer og Erik bak han.
Andreas N. fremme til venstre og Elias og Philip bak han.
Foto: Matematisk institutt, UiO

IMO til Norge i 2022

IMO arrangeres årlig, og konkurransen i St. Petersburg var den 61te i rekken. I 2021 skulle USA ha arrangert IMO, men de har nå trukket seg på grunn av finansielle problemer knyttet til koronapandemien.

I juli 2022 skal Norge for første gang arrangere IMO. Universitetet i Oslo vil sammen med Kunnskapsdepartementet stå som arrangør. Vi gleder oss til å arrangere Den internasjonale matematikkolympiaden i 2022. Dette er et arrangement som ikke bare samler elever med gode matematikkunnskaper, men det er også en møteplass på tvers av land, kulturer, religion og etnisitet, sier Melby.

Så for ungdom som trives med matematikk, er det bare å legge seg i trening. Til tross for vanskelige tider håper vi det vil være mulig å finne gode støttespillere og sponsorer i Norge, sier Yngvar Reichelt ved Matematisk institutt, UiO, leder for arbeidet frem mot IMO 2022 i Oslo.

For ytterligere informasjon kontakt:

Yngvar Reichelt, tlf. 95 87 73 74

Karl Erik Holter, tlf. 95 06 20 79 (leder for det norske IMO-laget 2020)

Nils Voje Johansen, tlf. 92 68 40 70 (IMO-kontakt ved Matematisk institutt, UiO)

__________________

Nedenfor er oppgave 4 fra årets sett gjengitt. Fem av de norske deltakerne hadde en perfekt løsning på denne oppgaven. Dersom du ønsker å se alle oppgavene finner du dem på: www.imo-official.org

Oppgave 4.

La n > 1 være et heltall.

Det er n2 stasjoner langs en fjellside, alle i forskjellige høyder over bakken. To taubaneselskap, A og B, har begge k tauvogner. Hver tauvogn går fra en av stasjonene til en annen stasjon høyere opp (uten å stoppe underveis). De k tauvognene til A har k ulike startstasjoner og k ulike sluttstasjoner, og en tauvogn som starter høyere opp enn en annen tauvogn vil også slutte høyere opp. De samme betingelsene gjelder for B. Vi sier at to stasjoner er sammenkoplet av et selskap dersom man kan starte fra den laveste av de to stasjonene og komme seg til den høyeste ved å bruke en eller flere tauvogner fra det selskapet (ingen annen bevegelse mellom stasjoner tillates).

Bestem det minste positive heltallet k slik at man kan garantere at det finnes to stasjoner som er sammenkoplet av begge selskap.

Publisert 1. okt. 2020 13:28 - Sist endret 22. apr. 2021 09:49