Nils Øvrelid (1938-2024)

Vår kjære kollega og venn, Nils Øvrelid, gikk bort den 25.februar, 85 år gammel. Nils var en sentral person i det norske matematikermiljøet og vil bli husket i lang tid som initiativtakeren til flere aktive forskningsmiljøer. Han vil bli dypt savnet ved Matematisk Institutt, Universitetet i Oslo.

Foto: Geir Holm, UiO

Nils vokste opp i Ørsta. Han avla cand.real. eksamen ved UiO i 1966 med innstilling til kongen. Året etter ble han ansatt som NAVF-stipendiat og hadde forskningsopphold i Paris og ved Lund hvor han bl.a. hadde kontakt med Lars Hørmander. Han ble så ansatt ved UiO som universietetslektor i 1970 og forfremmet til førsteamanuensis i 1976. Nils var på flere forskningsopphold i utlandet, ved Princeton i 81 og 88/89 og ved University of Michigan i 94/95 og 2002 der han bl.a. samarbeidet med John Erik Fornæss. Han var instituttbestyrer i perioden 91-93 og hadde tidligere vært avdelingsbestyrer ved avdeling A.

Nils var den første i Norge som arbeidet innenfor feltet flervariabel kompleks analyse. Han var en av pionerene som viste løsningsresultater for den såkalte d-bar ligningen ved hjelp av integralkjerner. Dette førte med seg en rivende utvikling av hele feltet ettersom man nå kunne takle problemer som lå utenfor hva som tidligere var mulig.

Senere arbeidet Nils, ofte i samarbeid med tidligere studenter, med anvendelser og andre problemer i flervariabel kompleks analyse. Han var alltid den som best så hvor langt man kunne komme med en bestemt metode og hva som var den klareste måten å fremstille dette på. Mot slutten av sin karriere og inn i sin pensjonisttid vendte Nils tilbake til d-bar ligningen og viste fundamentale resultater i mer generelle komplekse rom, i samarbeid med kjente utenlandske forskere.

Nils hadde bredt interesseområde i matematikk og kunne ofte imponere med stor innsikt i områder som lå langt utenfor hans forskningsfelt. Ved flere anledninger ga han forelesningsrekker over temaer som mange ved vårt institutt var interessert i. Han var også kjent for sine brede kunnskaper om historie.

Nils var kjent som en glimrende foreleser som alltid greide å presentere ideene bak resultatene. Han var også en populær veileder med mange gode prosjekter. Fem av hans studenter gikk videre til doktorgrader og vitenskapelige stillinger ved universiteter i Norge og i USA.

Vi er dypt takknemlige for den tiden vi fikk sammen med Nils. Våre tanker går til hans kone, Anne Karin, hans barn og barnebarn.

Geir Dahl, Erlend Fornæss Wold og Erik Løw.

Publisert 8. mars 2024 13:42 - Sist endret 13. mars 2024 14:41