Tom Louis Lindstrøm

Bilde av Tom Louis Lindstrøm
English version of this page
Telefon +47 22855896
Rom 1010
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels hus Rom 1010 Moltke Moes vei 35 0316 Oslo
Postadresse Postboks 1053 Blindern 0316 Oslo

Teaching: In the fall of 2021 I am teaching MAT1100 Kalkulus.

Research: My main research interests are nonstandard analysis and probability. Three papers on nonstandard probability theory are Hyperfinite Lévy Processes, Nonlinear Stochastic Integrals for Hyperfinite Lévy Processes, and A Weighted Random Walk Approximation to Fractional Brownian Motion.

Textbooks: I have two textbooks on single- and multivariable calculus in Norwegian, "Kalkulus" and "Flervariabel analyse med lineær algebra" (with Klara Hveberg), and a textbook on intermediate level real analysis in English, “Spaces: An Introduction to Real Analysis”.

Book column: A column (in Norwegian) on mathematics and literature is updated when I have something to write about (and the time to do it!)

Emneord: Matematikk, Stokastisk analyse/Finans - forsikring og risiko, ikke-standard analyse

Publikasjoner

  • Lindstrøm, Tom Louis (2011). Mye mer enn ord: Om å forelese realfag. I Skodvin, Arne; Flyum, Karl Henrik; Knudsen, Geir & Simonsen, Eva (Red.), Forelesningens kunst. Unipub forlag. ISSN 978-82-7477-499-5. s. 231–246.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Spaces: An Introduction to Real Analysis. American Mathematical Society (AMS). ISBN 978-1-4704-4062-6. 369 s.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Kalkulus, fjerde utgave. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02710-4. 840 s.
  • Lorentzen, Lisa; Hole, Arne & Lindstrøm, Tom (2015). Kalkulus med én og flere variable (2. utgave). Universitetsforlaget. ISBN 9788215022499. 764 s.
  • Lindstrøm, Tom Louis & Hveberg, Klara (2015). Flervariabel analyse med lineær algebra. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205472402. 816 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lindstrøm, Tom Louis (2021). Nye eksamensformer i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2021). Rollemodell, klassebesøk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2021). Overgangen fra ungdomsskole til videregående skole.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2021). Nye eksamensformer i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2021). Kjerneelementer og progresjon.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2021). Å kunne regne som grunnleggende ferdighet.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2020). Matematikk som inspirerer.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2020). Hva gjør en anvendt matematiker?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2020). Fagfornyelsen og svaktpresterende elever.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2020). Digital undervisning i matematikk: Erfaringer fra Universitetet i Oslo.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2020). Lineæralgebraens ikke-lineære historie.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Komplekse tall.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Kjerneelementer, dybdelæring, programmering and all that.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Hva er dimensjon?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Ultrafilter convergence of stochastic processes.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Veien mot nye læreplaner.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Overgangen fra videregående skole til universitet og høyskole.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Komplekse tall.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Refleksjoner over refleksjon.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2019). Veien mot nye læreplaner.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Matematikk og virkelighet. Om å beregne det som ikke kan måles.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Kjerneelementer - på vei mot nye læreplaner.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). "Beregninger i realfagsutdanningen".
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). "Elektroniske læringsressurser ved UiO - eller Mitt liv som kløne".
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Korteste vei.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Calculus: The Mathematics of Change in a Changing World.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Dybdelæring - er det noe nytt?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Spillteori.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Komplekse tall.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Nytt innhold i skolen: Matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Mathematics and reality: On calculating what cannot be measured.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Fagfornyelsen.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2018). Dybdelæring.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Funksjonsbegrepets utvikling.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Spillteori.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Komplekse tall.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Overgang fra videregående skole til universitet og høyskole/Komplekse tall.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Funksjonsbegrepets utvikling.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Kjerneelementer i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Kjerneelementer i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Kjerneelementer i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Kjerneelementer i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Hva har MAT1100 (og MAT-IN1105) å gjøre med forskning?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2017). Bevis.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Teaching mathematics to students who are not primarily interested in mathematics.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Hva bør elevene kunne – og hvordan får vi dem til å lære det?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Infinitesimaler – gjenferd etter henfarne størrelser.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Overgangen fra videregående skole til universitet og høyskole.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Induksjonsbevis.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2016). Advanced Mathematical Thinking.
  • Lindstrøm, Tom (2015). Er'e no' vits å lære matematikk'a, lærer.
  • Lindstrøm, Tom (2015). Hva bør elevene kunne - og hvordan får vi dem til å lære det?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2015). Flatefyllende kurver.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2015). Matric - nasjonale og lokale utfordringer.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2015). Flatefyllende kurver.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2015). Lektorprogrammet i realfag.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2015). MatRIC/UHR video production.
  • Lindstrøm, Tom (2015). Overgang fra videregående skole til universitet og høyskole.
  • Lindstrøm, Tom (2015). Induksjon.
  • Lindstrøm, Tom (2014). Hvordan opplever studenten overgangen fra videregående skole til universitet og høyskole?
  • Lindstrøm, Tom (2014). What does it mean to understand mathematics? A few questions and no answers.
  • Lindstrøm, Tom (2014). Om å studere matematikk.
  • Lindstrøm, Tom (2014). Komplekse tall.
  • Lindstrøm, Tom (2014). Hva bør elevene kunne - og hvordan får vi dem til å lære det?
  • Lindstrøm, Tom (2014). Rekker og rekkeutvikling.
  • Lindstrøm, Tom (2014). Matematikk i sport og spill.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Hva bør elevene kunne — og hvordan får vi dem til å lære det?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Formidling, kunnskap og ferdigheter.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Reviderte læreplaner i matematikk.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Hva er dimensjonen? Sammenhengsideen. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 24(1), s. 44–46.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Nonstandard Analysis and Iterative Fixed Point Methods.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Humor i undervisningen.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Reviderte læreplaner i matematikk fellesfag.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Datamaskinenen i matematikkundervisningen — venn eller fiende?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Bøker, matematikere og annet småvilt.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Innslag om lektorutdanning i Radio Nova.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Spillteori.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Hva er dimensjon?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2013). Hva er dimensjon? Skaleringsideen. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 24(2), s. 47–49.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Er matematikk vanskelig?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Hva er dimensjon? Koordinatideen. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 23(4), s. 39–41.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Stochastic Analysis on Hyperfinite Products of Hyperfinite Spaces.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Beregninger for alle?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Er'e no' vits å lære matematikk, 'a lærer?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Deltagelse i "Abels tårn", NRK, P2. [Radio]. NRK.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2012). Er'e no' vits å lære matte 'a, lærer?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2011). Hva er egentlig dimensjon?
  • Lindstrøm, Tom Louis (2011). Fraktaler.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2011). Den skjulte matematikken.
  • Lindstrøm, Tom (2011). Intervju om Arkimedes. [Radio]. NRK P2, Ekko.
  • Lindstrøm, Tom (2011). Hva skjer i videregående skole?
  • Lindstrøm, Tom (2011). Intervju om Newton. [Radio]. NRK P2, Ekko.
  • Lindstrøm, Tom Louis (2011). Differensialligninger.
  • Nordbakke, Monica; Stiberg, Cecilie; Sletta, Ingeborg; Mørken, Knut Martin; Lindstrøm, Tom Louis & Hætta, Ole Einar Isaksen [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2017). Arbeid med kjerneelementer i matematikk. Utdanningsdirektoratet.
  • Borge, Inger Christin; Sanne, Anders; Nortvedt, Guri A.; Meistad, Jens Arne; Skrindo, Knut & Ranestad, Kristian [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2014). Matematikk i norsk skole anno 2014. Utdanningsdirektoratet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. okt. 2010 14:27 - Sist endret 4. aug. 2021 09:49

Forskergrupper