English version of this page

Med fokus på numeriske metoder og høy ytelse databehandling

Maria Guadalupe Barrios Sazo, nyansatt ved RoCS - Rosseland Center for Solar Physics, har kommet helt fra Guatemala for å jobbe som senioringeniør. Det var mye som lokket henne til RoCS.

Ung kvinne med langt, mørkt hår.

Maria Guadalupe Barrios Sazo, senioringeniør i RoCS. Foto: UiO

Hun ankom fra New York i september hvor hun avsluttet doktorgraden i sommer.

I doktorgradsarbeidet mitt og arbeidet jeg skal gjøre her overlapper noen av de numeriske metodene som brukes og beregningsteknikker for å gjøre koder bærekraftige og effektive,

forklarer Lupe.

Bakgrunn

Lupe er opprinnelig fra Guatemala, og tok en BSc i fysikk ved Universidad del Valle de Guatemala (University of the Valley of Guatemala) før hun startet direkte på et doktorgradsprogram i fysikk ved Stony Brook University, New York.

- Forskningen min som hovedfagsstudent var innen astrofysikk, spesielt i simuleringen av White Dwarf Mergers og MHD-studier. Samarbeidet rundt koden som ble brukt, Castro, tillot at dette prosjektet kunne kjøres på Summit, en GPU-superdatamaskin hos OLCF. Mens jeg forsket, likte og utviklet jeg en spesiell interesse for numeriske metoder og databehandling med høy ytelse, sier Lupe.

Ung kvinne foran en høy ytelse datamaskin
Lupe med Titan superdatamaskin på OLCF, forløperen til Summit. Foto: Privat

- Hva blir arbeidsfeltet ditt?
- Jeg vil bidra til arbeidet med å forbedre kodene som brukes av senteret, spesielt Bifrost, for bruk i toppmoderne superdatamaskiner. Dette kan gjøres ved å støtte fellesskapets utvikling gjennom produktivitetsverktøy, utvide bekreftelsen av koden og videre studere kodeportabiliteten med DISPATCH-rammeverket.

- Hva førte deg til Oslo og RoCS?
 - Stillingen som senioringeniør hos RoCS beskrev aspekter som jeg har hatt glede av tidligere, og jeg er spent på å fortsette å lære og dele mine erfaringer i et akademisk miljø.

Den brede forskningen av sola ved RoCS gir en nisje med kontinuerlig utvikling og læring innen astrofysikk, beregning og tall. Videre så jeg at gruppen er engasjert i forskningsfellesskapet og utadrettet kommunikasjon. Denne miksen var veldig attraktiv.

En av de mange tingene som appellerte meg ved Norge var samfunnets interesse for å beskytte miljøet og fordype seg i naturen.

- Hvordan kan du beskrive opplevelsen din så langt og hva forventer du for fremtiden?
- Jeg er blitt møtt av et vennlig og hjelpsomt fellesskap på ITA. Det er hyggelig å utforske nye steder og møte nye mennesker. Jeg ser frem til å vokse profesjonelt og sosialt med mine nye kolleger på dette prestisjetunge instituttet. Jeg er spent på å utforske Oslo og resten av Norge; en av drømmene mine er å oppleve nordlyset.

Emneord: solfysikk, bifrost, RoCS Av Eyrun Thune
Publisert 26. okt. 2020 13:18 - Sist endret 8. mars 2021 16:28