Om prosjektet
Samfunnet har et økende behov for å kunne lagre elektrisk energi. Oppladbare litium-ione batterier har blitt den dominerende strømkilden i ulike typer av forbrukerelektronikk og bærekraftig transport, fra telefoner til biler. Men med dagens priser kan begrenset tilgang på litium skape utfordringer i forsyningskjedene på grunn av sterkt voksende bruk i forskjellige bransjer.
Kalsium er det femte mest utbredte elementet i jordskorpen, det tredje mest utbredte metalliske (kationike) grunnstoffet med god geografisk fordeling over hele kloden. Således har kalsium et klart potensial for å fungere som litiumerstatning. Kalsium har langt mindre risikomoment enn litium med hensyn på antennelse i batterisammenheng. Et viktig aspekt ved fast-stoff batteri-teknologi er at man unngår bruk av en brennbar væskeelektrolytt, noe som øker batteriets sikkerhet.
Mål
Hovedutfordringen i prosjektet, som gjør dette til et høyrisiko / høy avkastningsprosjekt, er å finne en optimal fast-stoff polymerelektrolytt som muliggjør reversibel kalsiuminnsetting / ekstraksjon.
Bakgrunn
Kjemikerne har flere grunner til å se nærmere på kalsium når de jakter på nye batteriteknologier. Kalsium er mye mindre farlig enn litium og natrium, men er litt større, tyngre og tregere enn litium og natrium. Den største utfordringen er derfor å flytte kalsium frem og tilbake mellom anode og katode. Oppladbare litium-ione batterier har blitt den dominerende strømkilden i ulike typer av forbrukerelektronikk og bærekraftig transport, fra telefoner til biler. Men med dagens priser kan begrenset tilgang på litium skape utfordringer i forsyningskjedene på grunn av sterkt voksende bruk i forskjellige bransjer.
Utstyr
Prosjektet kombinerer ulike eksperter med bred og høy kompetanse, og prosjektets målsettinger vil nås gjennom avansert syntese, kombinert med røntgenundersøkelse og elektrokjemiske studier.
Finansiering og prosjektperiode
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd (nr.320670 (NFR.no)). Tildelingssum: 7,8 millioner NOK.
Prosjektet varer mellom 2021-2025.