NASA + UiO = ♥

NASA-raketten MICA, med instrumenter fra UiO ombord, fløy gjennom nordlyset over Alaska

MICA-raketten på vei gjennom nordlyset over Alaska. Foto: Terry E. Zaperach, NASA

Raketten er finansiert av NASA, og er et samarbeidsprosjekt mellom Cornell University, Dartmouth College, the Southwest Research Institute, the University of Alaska Fairbanks og Universitetet i Oslo.

Instrumentet fra UiO måler elektrontetthet. Samme instrument skal blant annet brukes i studentsatellitten CubeSTAR. I Apollonartikkelen Studenter varsler romvær med egen satellitt kan du lese mer om dette.

De mekaniske delene er utviklet og laget av instrumentverkstedet, mens måleinstrumentene er utviklet av forskergruppa for rom- og plasmafysikk og elektronikkgruppa.

Raketten ble skutt opp fra skytefeltet Poker Flats i Alaska 19. februar 2012.

Jonas Ringnes gjør de siste finjusteringene på Nasa-raketten MICA. Foto: Tore André Bekkeng, UiO

Tore Andre Bekkeng (t.v.) og Jonas Ringnes på rakettskytefeltet Poker Flats i Alaska, hvor raketten gikk fra 19. februar 2012

Publisert 24. feb. 2012 15:18 - Sist endret 26. okt. 2018 14:08