ERC Starting Grant til Ann-Cecilie Larsen: —We will do cool stuff!

Skal forstå hvordan grunnstoffer blir dannet – og farge håret blått.

—Jeg trur jeg dævvær! Ann-Cecilie Larsens første kommentar til nyheten om ERC starting grant er en østfolding verdig.

—Nå skal vi sannelig forstå hvordan atomkjerner oppfører seg i varme omgivelser! sier Ann-Cecilie Larsen.

Hun har nettopp fått vite at søknaden hennes om ERC Starting Grant har gått igjennom. Beskjeden kom overraskende på: Ann-Cecilie var hos tannlegen og fikk en rotfylling da meldingene tikket inn.

Larsen får med seg to postdoktorer og en ph.d.-student i prosjektet, som har et budsjett på 1,44 millioner euro over 5 år. I tillegg har MN-fakultetet bevilget en treårig stilling.

Sammen skal de gjøre eksperimenter ved syklotronen i Oslo, men også ved Michigan State University, som er et av verdens ledende kjernefysikkmiljøer, og en del andre steder.

—Det er helt utrolig! Jeg hadde jo tro på prosjektet, men nåløyet er så veldig trangt, sier Larsen.

Bare rundt 10 prosent av søknadene blir innvilget, og ERC har i tillegg gjort en rekke tiltak for å begrense antall søknader.

Andre kolleger hadde klokketro på Ann-Cecilie Larsens prosjekt:

—Det er veldig fortjent, sier Larsens sjef, Sunniva Siem, og fortsetter: —Ann-Cecilies vitenskapelige produksjonen er helt fantastisk. Vi er så stolte av henne!

Og nå blir det tur til frisøren: Prisvinneren har nemlig veddet med Darren Bleuel, UC Berkeley, om hun skulle få innvilget prosjekt eller ikke. —Håret må bli blått! ler hun.

Les også:

To prestisjeartikler på en uke - Ann-Cecilie Larsens publikasjonsrate sørget for sjampanje til kollegene.

Av H. Lynnebakken
Publisert 18. nov. 2014 16:29 - Sist endret 12. mai 2020 15:28