Begynnerstudent gjør oppsiktsvekkende oppdagelse

Bachelorstudent gjør ryktet om middelmådig norsk forskning til skamme ved å få sin forskning publisert i et internasjonalt topp-tidsskrift.

Henrik Sveinsson. Foto: Oda Hveem

Vanligvis deltar ikke studenter i forskning før etter 4-5 år på universitetet. Nå er fysikkutdanningen ved UiO endret slik at studentene raskt blir i stand til å forske på reelle problemstillinger. Studentene får mulighet til å være med i toppforskning gjennom et prosjekt som kalles ”Grand Challenge”.

Henrik Sveinsson er en av studentene som har deltatt i Grand Challenge-prosjektet.

Forstå jordskjelv

—Henrik viste tidlig både talent og interesse for forskning. Derfor mente jeg det var viktig å gi ham ekstra utfordringer. Allerede i sitt første år som student gjorde Henrik helt nye oppdagelser om friksjon som kan være nyttig for å forstå jordskjelv, sier Anders Malthe-Sørenssen, initiativtaker til Grand Challenge.

Henriks forskning ble publisert i det prestisjetunge tidsskriftet ”Proceedings of the National Academy of Sciences” (PNAS) i juni 2014. Selv for etablerte forskere er dette en prestasjon. For en bachelorstudent er det oppsiktsvekkende.

—Jeg har aldri hørt om noen andre bachelorstudenter som har oppnådd noe tilsvarende, sier Anders Malthe-Sørenssen.

Norske forskere har for få resultater som er gode nok til å publiseres i topp-tidsskriftene Nature, Science og PNAS ifølge rapporten ”Room for increased ambitions - Governing breakthrough research in Norway 1990 – 2013” som karakteriserer norsk forskning som middelmådig.

Studenter i forskningsfronten

—Studentene tørster etter å være med på forskningsprosjekter og er en ressurs i forskningen vår, sier Malthe-Sørenssen. Han har arrangert Grand Challenge-prosjektet for studentene ved UiO de siste 5 årene. Her har studentene gjenskapt helt ferske forskningsresultater allerede i andre semester.

Henrik klarte å ta skrittet videre og skape nye resultater helt i forskningsfronten: —Mine veiledere har gitt meg tillit underveis og latt meg være med i et internasjonalt forskerteam. Jeg har reist både til Frankrike og USA for å arbeide med prosjektet. Det har vært spennende og nå har jeg lyst til å forske mer, sier Henrik.

Doktorgradsstudenten Jørgen Trømborg har også veiledet Henrik. De to har samarbeidet om forskningen, som inngår i Trømborgs doktorgrad. —Vi har funnet en ny friksjonslov som utvider de to foregående lovene: Coulombs lov fra 1784 og Rice og Ruinas lov fra 1982, sier Trømborg.

UiO ønsker å videreføre satsningen på Grand Challenge prosjektet. Allerede i sommer starter nye studenter på nye forskningsprosjekter. —Det blir spennende å se om noe av de nye studentene tar opp stafettpinnen etter Henrik, sier Malthe-Sørenssen.

Publisert 24. juni 2014 15:24 - Sist endret 25. juni 2014 10:41