Møte i Studieutvalget 18. jan. 2017

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hanne Sølna (MN), Yvonne Halle (MN), Tone Skramstad (MN), Frode Hansen (ITA), Kristian Prydz (IBV), Morten Østigard (studentrepresentant), Stian Løvold (ITS), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Anja Maria Aardal (studentrepresentant), Andreas Carlson (MI), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (FI), Jon Ove Hagen (Geo), Andreas Tandberg (MN, referent). 
Fravær: Tom Andersen (IBV), Kristian Ranestad (MI), Ragnhild Kobro Runde (IFI)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Studiedekan orienterer

Vi ønsker Jon Over Hagen fra Institutt for geofag velkommen som nye utdanningsleder i Studieutvalget. Vi tok en runde rundt bordet og introduserte alle i Studieutvalget. 

Vi gratulerer Knut Martin Mørken med Thon-stiftelsens nasjonale pris for fremragende undervisning 2017. Professor Are Raklev ved FI fikk også Thon-prisen for fremragende undervisning. Farid Ould-Saada (også FI) fikk som prosjektleder for prosjektet "Studentaktiv forskning innen prosjektet Zpath", Olav Thon Stiftelsens støtte til studentaktiv forskning innen medisin og/eller naturvitenskap/matematikk.

Arnt Inge Vistnes sendte ut e-post til utdanningslederne der FI inviterer til introduksjonskurs om bruk av podcasting i undervisningen. Det blir to kurs, det første mandag 23/1 kl. 12.15 (Are Raklev, FI), og det andre torsdag 26/1 kl. 10.00 (DML-gruppen ved USIT). Begge kurs foregår i Store fysiske auditorium. InterAct-gruppa oppfordrer så mange som mulig til å møte på introduksjonskursene. Stian Løvold påpekte at podcasting i undervisningen er spesielt interessant for ITS og ønsker å invitere studieutvalget til Kjeller for å ha en en erfaringsutveksling rundt podcasting, elektroniske klasserom og IT i utdanning generelt.

Hanne Sølna har sendt utdanningslederne invitasjon til UiOs lederutviklingsprogrammer (se høyre marg). Fakultetet ønsker at alle utdanningslederne gjennomfører utdanningslederprogrammet (ULP4). Utdanningslederne vil derfor bli prioritert fra fakultetets side og vil få dekket utgiftene til programmet. Om det er noen av de aktuelle utdanningslederne som ikke kan delta eller har deltatt på programmet før, meld fra til Hanne – i utgangspunktet er alle utdanningslederne med på påmeldingslisten fra fakultetet til UiO.

Utdanningslederprogrammet

2 – Underviserundersøkelsen

Med Underviserundersøkelsen ønsker NOKUT å styrke kunnskapsgrunnlaget om utdanningskvalitet ved å innhente informasjon om undervisernes syn på utdanningskvalitet. Underviserundersøkelsen skal være et supplement til studentundersøkelsen Studiebarometeret. NOKUT ønsker å stimulere til diskusjoner i fagmiljøene og å synliggjøre undervisernes vurderinger av utdanningskvalitet. Undersøkelsen omfatter undervisere innenfor flere ulike fagfelt fra 26 utdanningsinstitusjoner. Undersøkelsen har en egen referansegruppe der førsteamanuensis ved MI, Andreas Carlson, har sittet. Andreas presenterte Underviserundersøkelsen (se høyre marg). I margen finner du også NOKUTs presentasjon av resultatene av undersøkelsen samt podcast fra lanseringen av resultatene.

Presentasjon Underviserundersøkelsen

Resultat Underviserundersøkelsen (nokut.no)

Resultat Underviserundersøkelsen (podcast)

3 – Masteropptakskrav

Knut Mørken har laget en presentasjon som beskriver overgangen fra BA til MA i tillegg til en oversikt over opptakskravene til alle de nye MA-programmene (se høyre marg). Etter Knuts presentasjon gikk Studieutvalget kort gjennom opptakskravene for de ulike programmene. Det er en uttalt ønske fra MNs side å øke fleksibiliteten i opptak til masterprogrammene og å operere med mindre rigide opptakskrav. Med dagens emnespesifikke opptakskrav blir det vanskelig å åpne opp for eksterne søkere og tverrfaglighet. Det legges per i dag ikke til rette for en slik oppmykning i opptakskravene fra UiO sentralt, men dette er noe vi jobber videre med. IFI kan fungere som eksempel på hvordan man kan gjøre opptakskrav mindre rigide. IFI opererer konsekvent med studiepoeng innenfor et fagområde istedenfor faktiske emnekoder i sine opptakskrav (f.eks. "20 sp programmering"). En annen måte å oppnå fleksibilitet i master-opptaket på, er å åpne for å omgjøre opptakskrav til gjennomføringskrav.

Alle utdanningsledere blir bedt om å lage en beskrivelse av opptakskravene til sine masterprogram, der det blir opplyst om hvilke BA-program man planlegger å rekruttere fra og hvordan fleksibiliteten i opptakskravene er ivaretatt. Her kommer det en bestilling på e-post.       

Overgang BA til MA

Opptakskrav MA

3 – Emnebeskrivelser

Yvonne Halle presenterte emneskjemaet som brukes til å opprette, endre og legge ned emner, samt tilhørende retningslinjer (se høyre marg). Det er nå oppdatert versjon av emneskjemaet som ligger ute. Det er viktig å huske at det for hvert semester er en frist (åpning av studentweb foregående semester) som man skal overholde når man endrer emner og sender inn skjemaet. 

Emneskjema

Retningslinjer emnebeskrivelser


 

Publisert 31. jan. 2017 15:01 - Sist endra 11. mars 2020 14:52