Norge 50 år i rommet

I august 2012 er det femti år siden Norge ble en romnasjon. Inngangen i 1962 ble den første forskningsraketten, Ferdinand 1, som ble skutt opp fra Andøya Rakettskytefelt. Dette blir markert på Andøya den 16.-19. august med konferanser, seminar og et åpent program. Instituttene for geofag, teoretisk astrofysikk, og fysikk vil delta under markeringen under parolen UiO i rommet.

Logo - Norge 50 år i rommet.

Markeringen - Norge 50 år i rommet - har et lukket forskersymposium, den nasjonale Realfagkonferansen, og et stort åpent program for interesserte i norsk romfart og det som skjer ved Andøya Rakettskytefelt.

Tre institutter ved Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet; Instituttene for geofag, teoretisk astrofysikk, og fysikk har forskning relatert til rommet; astrofysikk, romvær, solen, raketter, satelitter, observatorier, og fjernanalyse av jorden, samt målinger av prosesser i atmosfæren.

UiO vil delta i markeringen av Norge 50 år i rommet med temanettsidene UiO i rommet (lanseres 15. august) og en informasjonsstand på Andøya under parolen UiO i rommet. I tillegg vil sentrale forskere holde foredrag på forskersymposiet.

Velkommen til å se innom temasidene eller besøke oss under Norge 50 år i rommet markeringen i august.

Publisert 3. aug. 2012 09:07 - Sist endret 4. juli 2019 08:32