IOAA 2019-2020

Her finner du informasjon om Astronomiolympiaden 2019-2020. Skroll ned for siste kunngjøringer.

Kunngjøring IOAA 2019-2020

UiOs Institutt for teoretisk astrofysikk og RoCS-Rosseland senter for solfysikk skal snart i gang med forberedelsen til OL 2019-2020 i Colombia. Skoleelever med interesse for astronomi og astrofysikk inviteres nå til å melde sin interesse.

1. runde:

En valg fri dag i løpet av ukene 45-46 (4. november – 17. november 2019).

• Tid: 90 minutter.
  • ”Pensum” til 1. runde er Fysikk 1 pluss bevegelsesmengde- og energibevaring fra Fysikk 2. Besvarelsene rettes av skolens fysikklærere og resultater sendes til astronomiolympiadekomiteen.

De ca. 60 beste i 1. runde får tilbud om å delta i 2. runde.

Astronomi og astrofysikk-OL-oppgavene blir bare sendt ut elektronisk til skolene som ønsker å delta. Gjerne melder deg på med en e-post til astronomiolympiaden@astro.uio.no med navn på kontaktperson.

NB! Skolene må registrere seg for deltagelse innen
FREDAG 1. november!

For spørsmål, ta kontakt med Shahin Jafarzadeh shahin.jafarzadeh@astro.uio.no

Oppgavene sendes ut ca. én uke i forveien.

Det er første året astronomiolympiaden blir arrangert i Norge, så finnes det ikke gamle oppgavesett. Vi anbefaler derfor å se på sidene til astronpomiolympiaden i USA og Storbritannia for å ha noe å ta utgangspunkt i. Vær likevel klar over at vi vil basere spørsmålene på astronomi-delen av fysikk 1 og 2 samt noen generelle astronomispørsmål. Ekstra interesserte elever kan lese Frode Kristian Hansens forelesningsnotater fra AST2000 - Innføring i astrofysikk for å forberede seg. Spørsmål med løsning og pensum til den internasjonale finalen finnes under disse tre linkene, men spørsmålene her er på et høyere nivå enn runde 1 og 2 i Norge.

Resultatene fra 1. runde 2019-2020 er nå klare.

Vi gratulerer Tord Natlandsmyr fra St. Olav videregående skole som ble best med 25 av 25 mulige poeng!

Her er resultatene for de 77 deltakerne som fikk 16 poeng eller mer og som dermed kommer til 2. runde.

Her er oppgaver og løsninger fra runde 1, 2019-2020.

2. runde: kunngjøring

Onsdag 12. februar 2020.

• Tid: 90 minutter.
  • ”Pensum” til 2. runde er Fysikk 1 pluss bevegelsesmengde- og energibevaring og gravitasjon fra Fysikk 2. Besvarelsene rettes av astronomiolympiadekomiteen.

Resultatene fra 2. runde 2019-2020 er nå klare.

Vi gratulerer Erik Kolderup Eidsvig fra Oslo katedralskole som ble best med 25 av 28 mulige poeng!

Her er resultatene for de 20 deltakerne som fikk 19 poeng eller mer og som dermed kommer til norsk finale (en ukes kurs ved Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo; 23. – 27. mars 2020)..

Her er oppgaver og løsninger fra runde 2, 2019-2020.

Kurs og norsk finale:

Uke 13 (23. – 27. mars 2020)

De 16 beste fra 2. runde får tilbud om en ukes kurs ved Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo. Oppholdet avsluttes med en siste uttakningsprøve, norsk finale, der de 5 deltakerne til den internasjonale finalen blir tatt ut.

NB! Astronomi-OL-kurset er avlyst!
Basert på helsemyndighetenes og Universitetet i Oslo (UiO) sine retningslinjer for smittevern har nå alle realfagsolympiadene som skulle arrangere kurs og finale ved UiO denne våren (dvs. Kjemiolympiaden, Astronomiolympiaden, Biologiolympiaden og Fysikkolympiaden) bestemt at kursuka ved UiO dessverre må avlyses.

Helsedirektoratet har vedtatt at alle utdanningsinstitusjoner stenges, og dette betyr naturligvis at finaleuken i Astronomiolympiaden (som skulle gått i mars 2020) kanselleres. Under omstendighetene har vi besluttet å bruke resultatene fra runde 2 for å avgjøre hvem som får tilbud om å reise til den internasjonale finalen i Colombia, hvis denne faktisk blir arrangert som planlagt i september 2020. Vi vil selvfølgelig forholde oss til norske myndigheters råd om reise. Vi ønsker igjen å gratulere alle finalistene med flotte prestasjoner en fantastisk innsats i årets olympiade og ønske alle lykke til med videre utdanning!

SISTE NYTT !

Den internasjonale Astronomiolympiaden (IOAA) 21.-23. september 2020

På grunn av pandemisituasjonen har IOAAs internasjonale komité besluttet å organisere årets internasjonale olympiade online: Global e-Competition on Astronomy & Astrophysics (GeCAA).

E-konkurransen vil ha to kategorier:

• Individuell konkurranse (teoretiske, praktiske samt observasjonseksamener)
  • Lagkonkurranse (med blandede internasjonale lag)

Estonian Astronomy Olympiad National Committee gir teknisk støtte til online-arrangementet.

Norge deltar i denne virtuelle olympiaden. Det norske landslaget består av 7 studenter og tre lagledere.

Deltakere:

• Erik Kolderup Eidsvig
  • Christoffer Grøndal Tryggestad
  • Tor Fengsrud Brinchmann
  • Sindre Strøm
  • Martin Buschmann Rusan
  • Haakon Kjelås Garfjell
  • Michael Thomas Haug

Lagledere:

• Tor Einar Aslesen
  • Rebecca Anne Robinson
  • Shahin Jafarzadeh

Viktige datoer å merke seg:

25.09 - start individuell konkurranse

27.09 - slutt individuell konkurranse

28.09 - start lagkonkurranse

14.10 - slutt lagkonkurranse

23.10 - resultater, slutt på konkurranse podcast

Konkurransemiljø:

Alle rundene av konkurransen er tilgjengelige via lenken: https://competition.gecaa.ee/

Hver student og teamleder vil bli tildelt et personlig brukernavn som har blitt sendt dem via individuelle e-postmeldinger innen 10.09.2020.

Det blir åpnet for prøvekonkurranser i teori, data og observasjon de samme dagene slik at deltagerne kan øve seg på å jobbe i konkurransemiljø.

Publisert 22. sep. 2020 10:54 - Sist endret 6. mars 2023 16:51