Disputas: Hany Fakhry Anwar

MSc Hany Fakhry Anwar ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Application of an ortho-Formylation Reaction in One-pot Procedures and Natural Product Syntheses

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Dieter Schinzer, Institute of Chemistry, Otto-von-Guericke University of Magdeburg
Professor Rolf Eric Carlson, Institutt for kjemi, Universitetet i Tromsø
Førsteamanuensis Marianne Hiorth, Avdeling for farmasi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Knut E. Rasmussen

Veileder:  Associate Professor Trond Vidar Hansen

Forløpige biologiske studier av et naturprodukt fremstilt av Master of Science Hany F. Anwar viser interessante effekter på oksidasjonen av fettsyrer. Dette naturproduktet kan danne basis for utvikling av potensielle nye legemidler mot diabetes type 2. Naturprodukter har i lang tid vært benyttet som legemidler eller som grunnlag for å utvikle nye legemidler mot en rekke sykdommer. M.Sc. Hany F. Anwar, Avdeling for farmasøytisk kjemi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo, har i løpet av arbeidet med sin PhD-avhandling ”Application of an ortho-Formylation Reaction in One-pot Procedures and Natural Product Syntheses” innen fagområdet syntetisk legemiddelkjemi fremstilt to naturprodukter som ikke er rapportert syntetisert tidligere. Disse naturproduktene kan nå lages i laboratoriet i stedet for å utvinnes ved hjelp av arbeidskrevende isolerings- og rensingsprosesser fra de biologiske kildene, kilder som er sårbare for innhøsting i sitt naturlige habitat. Anwar har delvis benyttet syntesemetodologi doktoranden har utviklet selv i den hensikt å få fremstilt naturproduktene på en effektiv måte. Disse nye metodene er noe mer miljøvennlige enn tidligere kjente, sammenlignbare syntesemetoder.

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13