Disputas: Mehdi Azadmehr

M.Sc. Mehdi Azadmehr ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Current-Starved Pseudo Floating-Gate Inverter – A bi-directional circuit building block

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Assosciate Dean for Research Valeriu C. Beiu, Centers for Neural Inspired Nano Archtechtures
Professor Bengt Oelmann, Department of Information Technology and Media, Mid Sweden University
Professor II Tor Fjeldly, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Arne Maus

Veileder:  Yngvar Berg / Dag Wisland

Utviklingen av Mikro Elektro-Mekaniske Systemer (MEMS) har gjort det mulig å lage sensorer i mikrometer størrels. Dette åpner nye bruksområder for sensorene. For eksempel brukes MEMS baserte sensorer i medisin som implantater til å overvåke indre organer hos pasienter og i bilindustrien til å overvåke bilens tilstand for å oppnå økt sikkerhet og komfort.
Et annet resultat av denne miniatyriseringen er at sensorene oppfører seg annerledes enn tidligere. Sensorene blir mer følsomme, mer nøyaktige og mindre strøm krevende, samtidig som utgangssignalene blir redusert i nivå og mer følsomme for støy. Dette gjør at de elektroniske kretsene som brukes som grensesnitt mellom mottakere og sensorene må også videreutvikles og tilpasses.
Avhandlingen presenterer Current-Starved Pseudo floating-Gate (CSPFG) inverter, en ny type kretsløsning til bruk som grensesnitt mellom elektronikk og MEMS baserte sensorer. CSPFG invertere har lav effekt forbruk og er kompakte, bestående av noen få komponent typer. Disse kretsene har både filter og forsterker egenskaper hvilke gjør at signalene fra MEMS-sensorer kan forsterkes og filtreres allerede i grensesnittet. En annen viktig egenskap til disse invertere er at de er bidireksjonale og kan brukes til å opprette to veis kommunikasjon med aktive sensorer.
Dette arbeidet er utført ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo og avdeling for realfag og ingeniør utdanning ved høgskolen i Vestfold.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13