Disputas: Olav Antonio Blaich

Olav Antonio Blaich ved Department of Geosciences vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Conjugate margin studies in the South Atlantic

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Nick Kusznir, Department of Earth and Ocean Sciences, University of Liverpool
Professor Webster Mohriak, Petrobas, E&P, University of Rio de Janeiro, Brazil
Professor Annik M. Myhre, Department of Geosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Veileder:  Professor Jan Inge Faleide og Associate Professor Filippos Tsikalas

Denne studien ble gjennomført ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, som del av et samarbeidsprosjekt med Statoil. Studien har tatt i bruk forskjellige geofysiske data kombinert med tyngdemodellering for bedre å kunne definere overgangen fra kontinental til oseanisk skorpe langs flere av marginene på begge sider av Sør-Atlanteren, samt for å kunne lage modeller som illustrerer separasjonen mellom det Sør Amerikanske og det Afrikanske tektoniske plater for ca 125 millioner år siden.
Når to kontinentale plater beveger seg fra hverandre oppstår deformasjon av kontinental skorpe og sedimentbassenger vil kunne dannes. Disse sedimentære bassengene, som er forsenkninger i jordoverflaten hvor sedimenter akkumuleres, vil kunne gi grunnlag for olje- og gass forekomster. Hvis de kontinentale platene fortsetter å bevege seg fra hverandre vil de imidlertid til slutt sprekke opp og oseanisk skorpe vil bli dannet.
Overgangen mellom kontinental og oseanisk skorpe er et omstridt tema som har stor betydning for letingen etter olje og gass. Dette er fordi de aller fleste funn av hydrokarboner har blitt gjort på områder der den underliggende skorpen er av kontinental art.
I denne studien har vi vist at den tidligere definerte kontinent-osean grensen langs Sør-Atlanteren ligger for nært land og at den kontinentale skorpen strekker seg lenger ut mot dyphavet. Våre resultater kan dermed gi oljeindustrien forskningsmessig grunnlag for å utvide leteområdene for olje og gass til enda dypere vann utenfor Brasil og Vest-Afrika.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14