Disputas: Anette Kocbach Bølling

cand.scient. Anette Kocbach Bølling ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pro-inflammatory potential of particles from residential wood smoke and traffic: Importance of physicochemical characteristics

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Kelly Berube, Cardiff, United Kingdom
Professor Håkan Wallin, National Research Centre for the Working Environment, Copenhagen, Denmark
Professor Tom Kristensen, Department of Molecular Biosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Berg

Veileder:  Per E Schwarze, Ellen Namork (Nasjonalt folkehelseinstitutt)

Svevestøv fra vedfyring og veitrafikk: fysiske og kjemiske egenskaper og betennelses reaksjoner i lungeceller.

Befolkningsstudier viser at eksponering for svevestøv kan føre til utvikling og forverring av luftveis- og hjerte-karsykdommer, men også til økt dødelighet av disse sykdommene. Svevestøv som avsettes i lungene kan føre til betennelse som en forsvarsreaksjon mot svevestøvet. En sterk eller vedvarende betennelsesreaksjon kan gi celledød og vevsskade som kan føre til utvikling av sykdom både i lunge og hjertekar.

I Norge bidrar vedfyring og veitrafikk i stor grad til økte konsentrasjoner av svevestøv. Dette doktorgradsprosjektet omhandler derfor helseeffekter av svevestøv fra vedfyring og veitrafikk, og undersøker om de fysiske og kjemiske egenskapene til dette svevestøvet påvirker betennelsesreaksjoner i lungeceller. Arbeidet konkluderer med at svevestøv fra vedfyring og veitrafikk gir ulike effekter på betennelsesreaksjoner i lungeceller dyrket i kultur. Disse resultatene antyder at svevestøv fra vedfyring og veitrafikk kan ha ulike effekter på helsen vår, men det ser ikke ut til at den ene kilden fører til mer alvorlige helseeffekter enn den andre.

Svevestøv fra vedfyring inneholder store mengder organiske forbindelser, blant annet polysykliske aromatiske hydrokarboner, som kan være kreftfremkallende. Forsøk i cellekultur viste at betennelsesreaksjoner forårsaket av vedfyringspartikler hovedsakelig skyldtes innholdet av organiske forbindelser. For veitrafikkpartiklene var det andre partikkelegenskaper som påvirket betennelsesreaksjonene i tillegg til de organiske forbindelsene. Resultatene antyder at det er viktig å redusere utslippene av organiske forbindelser fra begge kildene. Dette kan gjøres ved å bytte ut gamle vedovner med nye rentbrennende ovner eller pelletskaminer, eller ved å forbedre effektiviteten til katalysatorer i kjøretøy.

Arbeidet ble utført ved Divisjon for miljømedisin, Nasjonalt folkehelseinstitutt i Oslo, og ble finansiert av VISTA (Det Norske Videnskaps-Akademi og Statoil) og Nasjonalt folkehelseinstitutt. Disputasen vil avholdes den 12. september på Biologisk institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14