Disputas: Hanne Therese Bonge

MSc. Hanne Therese Bonge ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Novel Rh(II) carbenoid chemistry: Method development and computational studies

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor, Ph.D Christopher Moody, School of Chemistry, University of Nottingham, UK
Professor, Ph.D Christina Moberg, KTH School of Chemical Science and Egineering, Organic Chemistry, Stockholm, Sweden
Professor Tore Benneche, Department of Chemistry, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Carl Henrik Gørbitz

Veileder:  1. Amanuensis Tore Hansen

Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet organisk kjemi. Arbeidet er utført ved Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo.

Det finnes mange halogenerte forbindelser i naturen; mer enn 4500 halogenerte naturprodukter er per dags dato kjent, og flere oppdages stadig. Mange av disse er av terapeutisk interesse. Halogenerte forbindelser er også veldig viktige innen utviklingen av nye legemidler, og innenfor fagfeltet organisk kjemi. Gode metoder for fremstilling av slike er derfor svært ettertraktet.

Bonge har i sitt doktorgradsarbeid utviklet nye, meget effektive metoder for fremstilling av halogenerte forbindelser. Hun har etablert en ny, miljøvennlig syntesemetode for halodiazoacetater, en type reaktive forbindelser som kan brukes i en rekke nyttige reaksjoner innen organisk kjemi. Disse har så blitt brukt til å fremstille flere nye halogenerte forbindelser som kan ha stor nytteverdi innen organisk kjemi og legemiddelkjemi. Arbeidet har medført at kjemisk og biologisk interessante halogenerte forbindelser som det før var vanskelig å fremstille nå er lett tilgjengelige.

Bonge har også jobbet med utvikling av metoder for syntese av andre typer av forbindelser innen området karbenoidkjemi, og benyttet kvantekjemiske beregninger til å studere reaksjonene.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Farina Briceno.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14