Disputas: Lars Brubak

Cand.scient. Lars Brubak ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Postbuckling and strength analysis of stiffened, imperfect plates using semi-analytical methods

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Raimund Rolfes, Institute for Structural Analysis, Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover
Professor Janis Brauns, Latvia University of Agriculture
Professor II Brian Hayman, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tom Lindstrøm

Veileder:  Professor Jostein Hellesland og Dr. Eivind Steen

Bærekapasiteten til avstivede plater er en viktig parameter i design av tynnveggede konstruksjoner. I slike konstruksjoner, som for eksempel i skips- og offshore-konstruksjoner er det ofte et stort antall individuelle avstivede plater. Platene er belastet med forskjellige laster på grunn av bøyning og vridning av konstruksjonen når den beveger seg i bølger. Hver plate må dimensjoneres slik at de tåler de ytre påkjenningene, og siden det er så mange plater som må analyseres er det ofte nødvendig å ha raske beregningsmetoder. I denne avhandlingen er det slike metoder som er utviklet for forskjellige plate geometrier. De nye beregningsmetodene er et alternativ til dagens metoder som består av enkle regelverk som ofte er unøyaktige i tillegg til at de er ikke alltid er anvendelige på mer kompliserte plate geometrier. Metodene som er utviklet i denne avhandlingen er også betydelig mer regne-effektive enn mange av dagens numerisk metoder som ofte ikke kan anvendes på store problemer siden de er så regne-krevende at beregningene vil ta for lang tid. Siden beregningene med de nye metodene er så effektive, vil de også være anvendelige i parameterstudier, optimaliseringsstudier og andre analyser med et stort antall plategeometrier og lastkombinasjoner som skal analyseres. Metodene krever et lite antall input parametere slik at de kan implementeres inn i et dataprogram med et grafisk grensesnitt som er enkel å bruke. Deler av arbeidet er også inkludert i et knekningsprogram PULS (Panel Ulitmate Limit State) som er utviklet Det Norske Veritas (DNV). Dette programmet blir benyttet som en del av regelverket til DNV og av mange andre klassifiseringsselskaper.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14