Disputas: Delphine Croizé

Delphine Croizé ved the Department of Geosciences vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mechanical and chemical compaction of carbonates - An experimental study

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Christopher Spiers, Faculty of Geosciences, Utrecht University
Associate Professor Ida Lykke Fabricius, DTU Environment, Department of Environmental Engineering, Technical University of Denmark
Professor Valerie Maupin, Department of Geosciences, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Veileder:  Jens Jahren, François Renard, Per Aagaard, Knut Bjørlykke, Kaare Høeg og Jean-Pierre Gratier

Sedimentære bergarter består av sand, leire og karbonater som i sedimentære bassenger med økende begravningsdyp/temperatur presses sammen til sandsteiner, leirsteiner og karbonatbergarter. Denne prosessen kalles kompaksjon, og fører blant til reduksjon i porøsitet. Kompaksjon av karbonater er blitt mindre studert enn kompaksjon av sandsteiner og leiresteiner. Hovedformålet med avhandlingen har vært å bidra til å øke forståelsen for og kunnskapen om hvilke prosesser som påvirker kompaksjon av karbonater, og å belyse og kvantifisere om det er mekanisk og/eller kjemisk kompaksjon som er den mest effektive prosessen. Studien har vist at karbonatkompaksjon i veldig liten grad er påvirket av mekaniske prosesser og at kjemisk kompaksjon er den viktigste prosessen som fører til porøsitetsreduksjon i karbonater. Kjemiske kompaksjonsprosesser er trykkoppløsning og trykkoppløsning utvidet av sprekking. Hovedfaktorer som påvirker den kjemiske prosessen er den kjemiske sammensetningen til porevæsken og den mineralogiske sammensetningen til karbonatene.
To ulike typer uniaksialsforsøk har vært utført på karbonatsand og karbonatbergarter. Endringer i porøsitet og ultralydhastighet med økende effektiv spenning ble målt. Til å undersøke kalsittoppløsning eksperimentelt på mikrometerskala, er en enkelt forsøksmetode utviklet ved at en halvkule ble presset mot en kalsittkrystall.
Resultatene fra avhandlingen er viktige for eksempel for en bedre karakterisering av karbonatreservoar og for å øke forståelsen av forkastningstetting over tid.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14