Disputas: Simon Daniel de Villiers

MPhys Simon Daniel de Villiers ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): An experimental investigation of the mechanics of crumpled thin sheets

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Elisabeth Bouchaud, CEA Saclay, Frankrike
Professor Mogens Høegh Jensen, Niels Bohr institutet, Danmark
Dr. Galen Gisler, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Einar Sagstuen

Veileder:  Jens Feder og Anders Malthe-Sørenssen

Hvis du krøller et ark til en ball og så retter den ut, resulterer det i et ark som ikke er slett, men er krøllet. Arket vil ha en bred, fraktal variasjon av kanter og bakkekammer over mange lengdeskalaer. De effektive materialegenskapene til dette rue, sammenkrøllete arket er ikke trivielt. Avhandlingen til Simon de Villiers fra Geologiske Prosessers Fysikk’ ved Universitetet i Oslo var et studie av de mekaniske og fysiske egenskapene av krøllete ark med spesielt fokus på relaksasjoner. Et antall eksperimenter ble gjennomført på enkle folder i tynne ark og det resulterer i en spenningsrelaksasjon som best kunne beskrives med en uvanlig metode. I stedet for tilpasning av dataene til en matematisk funksjon ble det brukt en fordeling av relaksasjoner. De mekaniske egenskapene til rue ark er av naturvitenskapelig og praktisk betydning. Rue ark finnes på mange lengdeskalaer fra Jordskorpens tektoniske plater ned til membraner i bilologiske system og monomolekylære ark. Fra en praktisk innfallsvinkel så er krølling hoveddeformasjonen for tynne skall og det resulterende krølle-mønsteret representerer kompressivt sammenbrudd.

For mer informasjon, kontakt Sanja Koristovic.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14