Disputas: Johan Dovland

Cand.Scient Johan Dovland ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Incremental Reasoning about Distributed Object-Oriented Systems

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Heike Wehrheim, Faculty of Electrical Engineering , Computer Science and Mathematics, University of Paderborn.
Senior Lecturer Wolfgang Ahrendt, Department of Computer Science and Engineering, Chalmers University of Technology
Førsteamanuensis Peter Ølveczky, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Professor Olaf Owe, Førsteamanuensis Einar Broch Johnsen

Objektorientert programmering er det rådende paradigmet for utvikling av datasystemer. En viktig grunn til denne populariteten er at objektorientering tillater en modulær utviklingsstrategi, der systemer kan bygges ved å utvide og gjenbruke allerede eksisterende programkode.

Samtidig med at systemer utvikles, er det viktig å sikre at systemene er av høy kvalitet ved å analysere systemene med henhold på gitte krav og spesifikasjoner. Når kompleksiteten av programmene øker, så er det viktig at modulariteten i utviklingsprosessen gjenspeiles av analysesystemene.

Avhandlingen ser på hvordan slike analysesystemer kan utformes for objektorienterte programmer, med tanke på at analysen som er utført for et gitt system ikke skal bli ødelagt dersom systemet utvides. Spesielt ser avhandlingen på mekanismer knyttet til utvidelse ved arv av eksisterende kode, og på analyse av distribuerte systemer innenfor rammene av språket Creol.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14