Disputas: Ingeborg Bjorvand Engh

Cand. scient. Ingeborg Bjorvand Engh ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The evolution of the dry rot fungus Serpula lacrymans and its allies

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jan Stenlid, Department of Forest Mycology and Pathology, Uppsala, Sweden
Associated Professor Pernille Bronken Eidesen, The University Centre in Svalbard, Norway
Professor Klaus Høiland, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Håvard Kauserud, Glenn-Peter Sætre og Trond Schumacher

Ingeborg Bjorvand Engh har undersøkt biologien og naturhistorien til ekte hussopp (Serpula lacrymans), den mest fryktede og aggressive råtesoppen i bygninger verden over. Ekte hussopp er, overraskende nok, relativt nært beslektet med sopper som lever i symbiose med planter (mykorrhiza), og for 40-60 millioner år siden skjedde en divergens mellom disse to livsformene. Molekylærgenetiske analyser viser at ekte hussopp består av to ulike arter; den ene utbredt i naturen på bartrær i nordlige California, mens den andre hovedsakelig finnes i bygninger verden over hvor den gjør stor skade på trekonstruksjoner. Disse to artene divergerte for om lag 12 millioner år siden i Beringia. Gjennom genetiske analyser ble opprinnelsen for den husboende hussoppen vist å være i skogområder i det nordøstlige Asia. Herifra spredte den seg til resten av verden, trolig ved hjelp av mennesket. Populasjonsgenetiske analyser viser at arten hovedsakelig spres med sporer gjennom luften. I de nyetablerte populasjonene verden over finnes svært lite genetisk variasjon, noe som kan ha relevans for framtidig bekjempelse av ekte hussopp.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14