Disputas: Marianne Evju

cand.scient. Marianne Evju ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Sheep grazing and dynamics of alpine plants in a landscape-scale experiment

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jan M. van Groenendael, Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland
Associate Professor Kari Anne Bråthen, Universitetet i Tromsø
Professor Brita Stedje, Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Museumsdirektør Elen Roaldset

Veileder:  Rune Halvorsen (UiO), Gunnar Austrheim (NTNU), Atle Mysterud (UiO)

Sau er det vanligste store beitedyret i de fleste norske fjellområder. Beitedyr påvirker planter direkte og indirekte gjennom beiting, tråkk og gjødsling. Hvordan plantesamfunn endres som følge av beiting, er av stor betydning for økosystemets produktivitet på lang sikt. I sitt doktorgradsarbeid har Marianne Evju studert effekten av sau på fjellplanter. I et stort beiteeksperiment over skoggrensen i Hol i Buskerud har hun studert planter i områder som har vært ubeitet, beitet av lave tettheter av sau og beitet av høye tettheter av sau.

Seks år med beiting førte til små endringer i mengden av de fleste planteartene. Det var ingen generell nedgang i mengde av sauens prefererte beiteplanter, selv i områder med høy tetthet av sau. Gjennom å følge individer av to urter (skogstorkenebb og fjellfiol) over tid, studerte Evju om ulike tettheter av sau hadde betydning for plantenes overlevelse, vekst og reproduksjon. Det viste seg at forskjeller mellom år i klima (temperatur og nedbør) hadde mye større effekt på plantene enn forskjeller i beitetrykk. Dette kom delvis av at plantene kompenserte for beiteeffekter gjennom økt klonal vekst i stedet for blomstring.

I dette studieområdet, som representerer relativt produktive høyfjellsområder, var høy tetthet av sau ikke nok til å gi større endringer i plantesamfunnet på en seksårs tidsskala, som igjen betyr at det ikke ser ut til at sauen fører til redusert økosystemproduktivitet. Dette kan skyldes at skandinaviske fjellområder har lang historie med beiting. De fleste plantene er dermed tilpasset et visst beitetrykk. Mellomårsvariasjoner i temperatur og nedbør i vekstsesongen ser ut til å ha større betydning for plantenes utvikling enn sauebeite i dette området.

Doktorgraden har vært finansiert av Norges forskningsråd og Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, og Marianne Evju har utført arbeidet ved Naturhistorisk museum (UiO).

Se også artikkelen på forskning.no

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 30. mars 2012 15:35 - Sist endret 13. apr. 2012 10:14