Disputas: Astrid Gjelstad

Cand Pharm Astrid Gjelstad ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Development of electromembrane extraction - a new principle for rapid isolation and enrichment of ionic drugs

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Assistant professor Elefteria Psillakis, Department of Environmental Engineering, Technical University of Crete
Professor Peter Hemmersbach, Avdeling for farmasøytisk kjemi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo
Professor Anders Åsberg, Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Farmasøytisk institutt, Universitetet I Oslo

Leder av disputas:  Tor Gjøen

Veileder:  Stig Pedersen-Bjergaard og Knut Einar Rasmussen

Arbeidet som har ført fram til avhandlingen er utført i perioden november 2005 – oktober 2009 ved Avdeling for farmasøytisk kjemi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo innenfor fagområdet legemiddelanalyse. Avhandlingen beskriver et helt nytt prinsipp for å kunne trekke ut (ekstrahere) legemidler fra små volum av biologiske væsker raskt og effektivt. En biologisk væske, for eksempel en blodprøve, er svært kompleks i sammensetning, og det er av vesentlig betydning å ha gode metoder for å kunne rense prøven før den analyseres i et analyseinstrument. Den nye metoden, kalt Elektromembran ekstraksjon (EME), kan brukes til å ”plukke” ut legemidler i én dråpe urin, blod eller morsmelk før analyse, og på denne måten påvise og eventuelt bestemme konsentrasjonen av et legemiddel i den biologiske væsken. Metoden kombinerer prinsippet om at ladede legemidler kan vandre i et elektrisk felt med tradisjonelle væske-væskeekstraksjonsprinsipper. Et elektrisk spenningsfelt brukes til å trekke legemidlene selektivt ut fra prøven, over en tynn membran av organisk løsningsmiddel, og inn i en mottakerløsning. EME er funnet å være vesentlig raskere (6-17 ganger) sammenlignet med lignende, eksisterende metoder. Lovende resultater som er oppnådd i denne grunnforskningen gjør at metoden kan ha betydning innenfor for eksempel medisinsk diagnostikk, rettstoksikologiske analyser eller dopinganalyser i fremtiden.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15