Disputas: Tore Gunnar Halvorsen

M.Sc. Tore Gunnar Halvorsen ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Structure preserving discretizations of wave equations from theoretical physics

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Andreas Prohl, Mathematical Institute, Universität Tübingen
Professor Brynjulf Owren, Institutt for Matematiske fag, NTNU
Professor Kenneth Karlsen, Centre of Mathematics for Applications, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Tom Lindstrøm

Veileder:  Snorre H. Christiansen og Ragnar Winther

Arbeidet er utført ved Centre of Mathematics for Applications, Matematisk Institutt ved Universietet i Oslo. Avhandlingen omhandler ikke-lineære partielle differensiallikninger, og samarbeidspartnere har vært Snorre H. Christiansen (veileder), Simen Kvaal og Claire Scheid

Standardmodellen i fysikk beskriver alle kjente partikler og krefter i naturen, bortsett fra gravitasjon. Denne modellen involverer ikke-lineære partielle differensiallikninger av en spesiell type. Nemlig, disse likningene utledes fra en Lagrangefunksjonal via Hamiltons prinsipp, og de er uforandret under store symmetrigrupper, kalt gaugegrupper. Disse gaugesymmetriene gir opphav til konserveringslover, blant annet bevaring av elektrisk ladning, og blir blant annet derfor betraktet som fundamentale.

Fysikere har i overkant av 30 år løst disse likningene ved hjelp av en metode som kalles Lattice Gauge Theory (LGT), en numerisk metode designet for å bevare gaugesymmetrien. I denne avhandlingen har vi analysert LGT fra et mer matematisk synspunkt. Blant annet har vi vist at metoden fungerer godt for de enkleste typene av likninger med gaugesymmetri. Vi har også studert enkle utvidelser av klassisk LGT, spesielt med tanke på ikke-relativistisk kvantemekanikk, og også vist at disse fungerer bra.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:15