Disputas: Taran Paulsen Hellebust

Siv.ing. Taran Paulsen Hellebust ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Severe late complications after radiotherapy for advanced cervical cancer with special emphasis on brachytherapy

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Bashar Al-Qaisieh, St. James’s Institute of Onchology, Leeds, UK
Professor Peter Hoskin, University College, London/Mount Vernon Hospital, Northwood, UK
Professor Eli Olaug Hole, Fysisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Einar Sagstuen

Veileder:  Dag Rune Olsen

Kreft i livmorhalsen rammer ca 300 kvinner årlig i Norge. Stråleterapi er et viktig ledd i behandlingen ved avansert livmorhalskreft. En doktorgrad utført ved Radiumhospitalet viser at ved å tilpasse strålebehandling til den enkelte pasient, såkalt individualisert behandling, kan faren for bivirkninger reduseres.
Strålebehandling er alltid en avveiing mellom tilstrekkelig dose til svulsten og lav nok dose til friskvevet rundt. Tradisjonelt har strålebehandlingen ved avansert livmorhals-kreft vært standardisert. Ved å ta i bruk computer tomografi (CT) kan man i forkant av behandlingen synliggjøre dosebelastningen til friskt vev som blære og endetarm, og dermed tilpasse behandlingen etter pasientens individuelle anatomi.
Bivirkninger hos 239 pasienter som ble behandlet ved Radiumhospitalet i perioden 1994-1999 er gjennomgått. Resultatene viser at tradisjonelle metoden for å bestemme stråledosen til friskt vevet, ikke godt nok kan angi sannsynligheten for bivirkninger. I 1999 ble CT tatt i bruk i planleggingen hos pasienter med livmorhalskreft ved Radiumhospitalet. En gjennomgang av behandlingen til de første 14 pasientene viste at CT i planleggingen gav et mye sikrere grunnlag for å vurdere stråledosen til friskt vev. I dette doktorgradsarbeidet er matematiske modeller brukt for å beregne sannsynligheten for bivirkninger. Det viste seg at beregningen stemte svært godt overens med den faktiske forekomsten av bivirkninger hos pasienter behandlet på samme måte. Modellene er derfor nyttig verktøy som kan bruke til å forutsi forventet omfang av bivirkninger.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16