Disputas: Tor Fredrik Holth

Cand. Scient. Tor Fredrik Holth ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Effects from offshore oil production: chronic exposure of fish to produced water

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Francesco Regoli, University of Ancona
Professor Augustine Arukwe, Biologisk Institutt, NTNU, Trondheim
Førsteamanuensis Line Sverdrup, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Ketil Hylland og Peter Aleström

Denne avhandlingen viser at fisk utsatt for lave nivåer av produsertvann over lang tid kan utvikle skader på arvematerialet, modnes senere og få redusert vekst. Produsertvann er et biprodukt fra utvinningen av olje og slippes ut i havet i store mengder fra oljeplattformer. Dette vannet har tatt opp komponenter fra oljen og inneholder derfor en mengde ulike kjemiske forbindelser. Det er kjent at produsertvann kan gi biologiske effekter i flere typer organismer, men når utslippet blandes i sjøen fortynnes det naturligvis betydelig. Det har derfor vært usikkerhet om nivåene av produsertvann man kan finne i naturen kan produsere langtidseffekter i vannlevende organismer.
Dette arbeidet ble utført ved Norsk Institutt for Vannforskning, Universitetet i Oslo og Dansk Hydrologisk Institutt, med den målsetning å øke kunnskapen om langtidseffekter av oljekomponenter i fisk. Tidligere publiserte forskningsresultater har vist at modningen av egg i torsk kan påvirkes og at stoffer i olje og produsertvann kan skade arvematerialet. Det unike med dette arbeidet er at slike effekter har blitt observert i fisk utsatt for nivåer av oljestoffer man kan finne i havområder med oljeproduksjon, for eksempel Nordsjøen. I tillegg viser arbeidet hvordan to fiskearter kan utvikle ulike responser på denne forurensingen, noe som betyr at produsertvannutslipp kan forventes å gi ulike effekter også i andre fiskearter i naturen.
Et tredje viktig funn i dette arbeidet viser at et utslipp som varierer i mengde over tid kan påvirke fisk annerledes enn et jevnt og stabilt utslipp, selv om utslippet består av de samme kjemiske stoffene. Produsertvann slippes i ujevne mengder ut i havet, noen ganger i store volum, andre ganger i små. Effekten av en slik variasjon ble undersøkt, hvorpå modningen av egg i torsk kun ble påvirket av et pulserende utslipp, mens skader på arvematerialet utviklet seg saktere under en slik belastning.
Ved fremtidige risikovurderinger av produsertvannutslipp bør mer sensitive metoder vurderes, særlig i overvåkningsprogrammer av en begrenset varighet. En årsak til dette er at utviklingen av effekter i fisk kan være dempet og langsom. Det er også krevende og kostbart å gjennomføre forsøk med tilstrekkelig varighet til å fange opp langtidseffekter med mange av de nåværende metodene.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16