Disputas: Kristin Imenes

siv.ing. Kristin Imenes ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Assembling and encapsulation of an implantable microsensor for heart monitoring

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Marc Desmulliez, Heriot-Watt University, Edinburgh, Skottland
Dr. Frøydis Oldervoll, SINTEF ICT, Oslo
Førsteamanuensis Ola Sveen, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Eivind Osnes

Veileder:  Per Øhlckers, Knut Aasmundtveit

I en bypass hjerteoperasjon er det alltid en risiko for at en blodåre kan lukke seg og føre til hjerteinfarkt. En mikrosensor plassert direkte på hjerteveggen kan overvåke hjertets bevegelser og gi informasjon om et mulig hjerteinfarkt både under operasjon og påfølgende overvåking. I doktoravhandlingen sin ved Høgskolen i Vestfold/ Universitetet i Oslo har Kristin Imenes undersøkt metoder for å sammenstille og kapsle inn et mikroakselerometer som skal settes inn i kroppen.

Med utgangspunkt i et kommersielt tilgjengelig mikroakselerometer har en prototype for bruk i kliniske forsøk blitt utviklet. Akselerometeret føler akselerasjon i tre retninger og er montert på et keramisk substrat og koplet til en kabel for overføring av signaler. Sensoren er støpt inn i silikon for å gi elektrisk isolasjon. Innkapslingen har en form som gjør det mulig å sy sensoren fast til hjerteveggen og som ikke skader omliggende kroppsvev. Materialet tåler sterilisering og er godkjent for kortere tids implantering. Tester på innkapslingen viser lekkasjestrømmer godt under grensen for enheter som skal ha direkte kontakt med hjertet. Prototypesensoren har blitt kvalifisert for kliniske forsøk og har vært brukt under flere bypass hjerteoperasjoner. Sensoren er imidlertid for stor til å kunne nyttes etter operasjon når brystkassen lukkes.

Målet er å lage en mikrosensor som maksimalt er 2 mm i diameter og 5 mm i lengde. Sensoren skal koples til en kabel for å overføre signaler og for å kunne trekke sensoren ut av kroppen etter overvåking. Prototypesensoren viste at kabel og terminering av kabel kan være plasskrevende. Avhandlingen presenterer derfor bruk av en mikroflatkabel som krever mindre termineringsareal. Kabelen har 13 ledere i parallell og er under en millimeter i bredde. Det introduseres metoder for fjerning av kabelisolasjon ved bruk av laser og plasma etsing. Videre demonstreres kabel-substrat terminering ved hjelp av wedgebonding og ikke-ledende lim. Metodene vil i vesentlig grad redusere størrelsen for implanterbare enheter hvor kabel er nødvendig.

For mer informasjon, kontakt Christine Sundtveten.

Publisert 30. mars 2012 15:37 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16