Disputas: Rune Esben Johnsen

Cand. Scient Rune Esben Johnsen ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Characterization of layered and microporous materials: transformation, ion exchange and disorder

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Matthew J. Rosseinsky, Department of Chemistry, University of Liverpool, UK
Associated Professor Jens-Erik Jørgensen, Department of Chemistry University of Århus, Denmark
Professor Unni Olsbye, Department of Chemistry, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Carl Henrik Gørbitz

Veileder:  Poul Norby

Materialer med lagdelte og/eller porøse krystallstrukturer har vært av stor interesse i mange år på grunn av deres mange anvendelsesmuligheter innenfor f.eks. katalyse, gas oppbevaring og gas separasjon.

Komplementære karakteriseringsmetoder er anvendt for å undersøke utvalgte lagdelte og mikroporøse materialer f.eks. lagdelte dobbelthydroksider, som er oppbygget av alternerende positivt ladede metall-hydroksid lag og lag av anioner og vann. Hovedformålet med denne avhandling har vært å undersøke endringer i materialenes krystallstruktur (in situ) - både før, under og etter - at de kjemiske og/eller fysiske omgivelser endres. Røntgendiffraksjon har vært den primære metode i undersøkelsen av de forskjellige pulvermaterialer. Røntgendiffraksjonsdataene er brukt til å studere temperaturavhengige transformasjoner i materialene samt strukturelle endringer som følge av ionbytning. Videre er diffraksjonsdataene brukt til å utvikle modeller for stablingsfeil i lagdelte materialer.

Arbeidet med denne avhandlingen er utført ved Kjemisk Institutt, UiO, samt ved ESRF (European Synchrotron Radiation Facilities) i Grenoble, Frankrike, og er finansiert av Norges Forskningsråd.

For mer informasjon, kontakt Astrid Waaler Kaas.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:16