Disputas: Vibeke Leihne

Cand.scient. Vibeke Leihne ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Characterization of the ALKBH8-function in mammals and plants

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Anders Byström, Umeå Universitet, Umeå, Sverige
Dr.ing. Hilde Nilsen, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo
Professor Tom Kristensen, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Finn-Eirik Johansen

Veileder:  Pål Ø. Falnes og Trine J. Meza

Doktorgradsarbeidet har bidratt til karakterisering av et enzym, ALKBH8, involvert i dannelsen av flere typer av tRNA modifikasjoner. Funksjonen til tRNA molekylene er å transportere de 20 ulike aminosyrene til definerte punkter i cellen hvor de kan bli lenket sammen til polypeptidkjeder som er selve grunnstammen i alle proteiner. Modifisering av tRNA med ulike kjemiske grupper er av stor betydning i denne prosessen da det blant annet er med på å sikre et korrekt og funksjonelt protein, ved at riktig aminosyre blir satt inn på rett plass i polypeptidkjeden. I arbeidet er det som modellorganismer blitt benyttet mus og planter hvor ALKBH8-genet er blitt fjernet og/eller mutert, og hvor disse organismene som et resultat, ikke lenger innehar et funksjonelt ALKBH8-enzym. Modifikasjonsmønsteret i tRNA har blitt analysert i de mutante organismene, og sammenlignet med tilsvarende mønster i normale mus og planter hvor ALKBH8-genet ikke er manipulert. Resultatene viser et fravær av i alt 4 forskjellige typer tRNA-modifikasjoner i de genmodifiserte organismene, hvorav 2 blir dannet av ALKBH8 direkte. Arbeidet viser også at ALKBH8-funksjonen er konservert mellom dyr og planter, og det demonstrerer at vårskrinnblomst Arabidopsis thaliana, som har blitt brukt i dette studiet, er en godt egnet modellorganisme for å studere tRNA modifikasjoner og enzymer involvert i deres biogenese.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17