Disputas: Xuedong Liang

M.Sc. Xuedong Liang ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): QoS Provisioning for Wireless Sensor Networks: Algorithms, Protocols and Modeling

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Xiaoming Fu, Institute of Computer Science, Georg-August-University of Goettingen
Research Scientist Yan Zhang, Simula Research Laboratory
Associate Professor Martin Steffen, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Ilangko Balasingham, Olaf Owe og Einar Broch Johnsen

Forskningsarbeidet ble utført ved Intervensjonssenteret, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet og gruppen for presis modellering og analyse, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo.

Trådløse sensornettverk (TSN) består av en rekke sensornoder som er plassert i et gitt område og som kan foreta målinger fra fysiske prosesser, analysere data og kommunisere data trådløst. I forretningskritiske applikasjoner, som for eksempel, medisinsk behandling, militære anvendelser og katastrofehåndtering, skal en mengde av tjenestekvaliteter (QoS - Quality of Service) være oppfylt. Det er imidlertid vanskelig å håndtere, samt oppfylle, alle tjenestekvaliteter i TSN fordi de er dynamiske og resurssvake systemer med varierende nettverkstopologier. I denne avhandlingen har vi analysert tjenestekvaliteter i forhold til en mengde av resurser som er svært begrensede. Vi har brukt verktøy som diskret event-simulator og modellering til å analysere tjenestekvaliteter i resurssvake TSN og å validere kommunikasjonsprotokoller. Forskningsfokus er på kooperative nettverksløsninger og optimale algoritmer til utvelgelse av adaptive relay-noder basert på begrensede (soft) tjenestekvaliteter. Forskningsresultatene viser at kooperative nettverksløsninger med adaptive relay-noder er en effektiv metode til å forbedre nettverksytelse, ved å utnytte romlig diversitet og samtidig oppnå høy spektral effektivitet. De foreslåtte kooperative kommunikasjonsprotokoller viser at de er pålitelige og energieffektive nettverksløsninger som opprettholder flere ulike tjenestekvaliteter i ressurssvake trådløse nettverk.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17