Disputas: Markus Lindholm

Markus Lindholm ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Zooplankton diversity and successions in the Okavango delta, Botswana – diversity and ecosystem interactions in land/water ecotone

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Luc De Meester, Katholieke Universiteit Leuven, Belgium
Professor Petter Larsson, Universitetet i Bergen
Professor Asbjørn Vøllestad, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

Tilgang til og forbruk av vann utgjør et betydelig konflikt-potensiale i mange deler av verden, og vann er en begrensende ressurs, særlig i tørre strøk. Okavango er en av de største elvene i det sørlige Afrika, med kilder i Angola. Elven flyter sørover gjennom Namibia, og ender sitt løp i Kalahariørkenen i Botswana. Her skaper elven et av de mest spektakulære økosystemene på kloden overhode: Okavango-deltaet. Området er blant de rikeste på pattedyr i hele Afrika, og elvesystemet er et av de siste helt uberørte vassdragene på kloden, som tiltrekker seg titusenvis av turister fra hele verden hvert år. Flomdynamikken i elven styres vesentlig av regntidene i Angola, som skaper en langsom flombølge, som ankommer deltaet et halvt år senere, og her setter vidstrakte sletteområder under vann for flere måneder. Denne mekanismen er essensiell både for planteliv og fauna. Flere planer om økt vannforbruk i Namibia og Angola skaper bekymring for hva som kommer til å skje med dyreliv og fiskeproduksjon i deltaet dersom den årlige flommen reduseres eller uteblir. Jeg har undersøkt produktiviteten og biodiversiteten på slike sesongmessig oversvømmete flomsletter i Okavangodeltaet, og analysert hvordan livet i vannet og fiskeproduksjonen påvirkes av størrelse og varigheten av flommen. Resultatene viser at både størrelsen og varigheten av den årlige flommen er essensiell for både primærproduksjonen og fiskens evne til å utnytte de oversvømmete områdene. Senket flom vil med stor sannsynlighet føre til sterk økning i utslipp av metan fra flomområdene, og redusert fiskeproduksjon.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:40 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17