Disputas: Gertrudes Adolfo Macueve

M.Sc. Gertrudes Adolfo Macueve ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Analyzing challenges and opportunities of the implementation of e-government initiatives for development through the lens of the capability approach: case studies from Mozambique

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Honorary Professor Subhash Chandra Bhatnagar, Indian Institute of Management, India
Universitetslektor Pirjo Elovaara, Blekinge Tekniska Högskola, Ronneby, Sverige
Førsteamanuensis Tone Bratteteig, Institutt for informatikk,Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Annik Myhre

Veileder:  Sundeep Sahay, Esselina Macome

Temaet for denne avhandlingen er hvordan e-forvaltning kan bidra til fattigdomsbekjempelse og sosioøkonomisk utvikling. Det argumenteres for at rammeverk som vanligvis brukes til å analysere forholdet mellom e-forvaltning og utvikling marginaliserer viktige forhold ved menneskelig eksistens og favoriserer markeds- og økonomiske aspekter. Derfor bygger denne avhandlingen på Amartya Sens begrep – the Capability Approach. Formålet er å fremheve hvilke viktige sider ved menneskelig eksistens som e-forvaltning kan forbedre. De største bidragene som e forvaltning kan bidra med til utvikling er: 1) forbedre en persons evne til å gjøre verdifulle ting eller oppnå en ettertraktet tilstand; 2) forbedre en persons muligheter til å være eller gjøre ting han eller hun verdsetter; 3) å utvide valgmulighetene er person har i å velge sitt liv.

For å oppnå disse tingene, foreslår avhandlingen noen viktige byggesteiner, som vil være avgjørende for å få denne typen utvikling realisert i utviklingsland: 1) å forbedre leseferdigheter som vil bidra til bruk og utvikling av e-forvaltning 2) læring mellom prosjekter, for å unngå i finne opp hjulet på nytt 3) reformulering av de eksisterende regler, for eksempel det juridiske rammeverket som er relevant for e-forvaltning.

Studien ble utført i Mosambik, hvor tre e-forvaltningsinitiativer ble analysert mellom 2005 og 2007 ved hjelp av kvalitative metoder. Disse prosjektene var: 1) E-SISTAFE, et integrert økonomisk ledelsesinformasjonssystem innført for å bekjempe fattigdom gjennom å kontrollere finanser; 2) LMIS: et integrert landregister og håndteringssystem for å forvalte landets naturlige ressurser, deriblant eiendom; 3) GovNet: et elektronisk nettverk som forbinder offentlige institusjoner.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17