Disputas: Helle Malerød

Cand. Scient. Helle Malerød ved Kjemisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Multidimensional miniaturized LC based methods – developments and applications

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Nobuo Tanaka, GL Sciences/Kyoto Institute of Technology, Japan
Researcher/Dr. Med. Fridtjof Lund-Johansen, Institute of Immunology, Rikshospitalet University Hospital, Norway
Professor Lise-Lotte Gundersen, Department of Chemistry, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Carl Henrik Gørbitz

Veileder:  Prof. Tyge Greibrokk og Prof. Elsa Lundanes

Det er et økende behov for å analysere og identifisere forbindelser som er tilstede i meget komplekse prøver med lave konsentrasjoner. Denne interessen henger sammen med den store interessen for å bestemme potensielle biomarkører for sykdommer i ulike biologiske materialer som f.eks plasma, urin og vev. For å møte disse kravene må en kjemiker ta i bruk ulike avanserte, selektive og følsomme teknikker. Miniatyriserte metoder er nødvendig for å øke følsomheten, og er tilpasset den ofte begrensede prøvemengden. Til slike analyser brukes stadig hyppigere miniatyrisert multidimensjonal væskekromatografi (MD LC), som kombinerer væskekromatografi med andre avanserte metoder som massespektrometri (MS) og kjernemagnetisk resonans spektroskopi (NMR). Valg av metode er avhengig av strukturen og de kjemiske egenskapene til forbindelsen(e), samt konsentrasjonsområdet.

Helle Malerød har i sin doktorgrad utviklet ulike multidimensjonale væskekromatografiske metoder for separasjon og bestemmelse av nye forbindelser i planter som kan vokse i mineralrike områder, stress og alder relaterte peptider i ulike deler av rottehjernen, samt proteiner i hjernesvulster og urin. Helle Malerød utført sitt doktorgradsarbeid ved Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo i perioden fra april 2006 til mars 2010.

For mer informasjon, kontakt Raul Boris Farina Briceno.

Publisert 30. mars 2012 15:48 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17