Disputas: Øyvind Marcussen

Cand.Scient Øyvind Marcussen ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Compaction of siliceous sediments - Implications for basin modeling and seismic interpretation

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Andrew C. Aplin, School of Civil Engineering and Geosciences, Newcastle University
Professor Per Avseth, Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk, NTNU
Professor Annik Myhre, Institutt for geofag, UiO

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Veileder:  Professor Knut Bjørlykke, Førsteamanuensis Jens S. Jahren, Professor Jan Inge Faleide

Avhandlingen, utført ved Institutt for Geofag, Universitetet i Oslo, er et studie av hvordan grunnleggende geologiske prosesser påvirker sedimentære bergarters egenskaper ved økende grad av begravning. Studiet har belyst hvordan fysiske egenskaper for ulike typer av sedimentære bergarter varierer både med dyp og lateralt i et område, og at denne variasjonen er et resultat av den opprinnelige sammensetningen til sedimentene. Resultatene fra avhandlingen er et viktig bidrag som bakgrunnsinformasjon for studier som gjøres av petroleumsindustrien for å finne nye petroleumsforekomster eller for å bedre kunne utnytte allerede eksisterende olje- og gassfelt. I tillegg vil resultatene kunne bidra til en økt generell forståelse av hvordan sedimentære bassenger utvikler seg over tid.
Hovedmålet med studiet har vært å øke forståelsen av hvordan kompaksjon grunnet økende begravning påvirker ulike typer av sedimenter. Denne kompaksjonen fører til at bergartenes egenskaper slik som lydhastighet, tetthet og volum endrer seg, og disse endringene er viktig å forstå når man skal forutsi noe om egenskapene til bergarter som er dypt begravd under overflaten.
Målinger av de fysiske egenskapene i borehull fra den norske kontinentalsokkelen kombinert med eksperimentelt arbeid og detaljerte analyser av sedimentære prøver fra utvalgte borehull danner datagrunnlaget som er brukt i denne avhandlingen. Resultatene viser en klar sammenheng mellom bergartenes fysiske egenskaper og sammensetningen til sedimentene. Dette kan igjen relateres til hvor sedimentene kommer fra, hvilket miljø de ble avsatt i og hvilke klimatiske forhold de ble avsatt under. Et viktig mål med arbeidet har vært å kombinere resultatene fra disse analysemetodene ved å studere effekten av kompaksjon for bassenganalyse. Resultatene presentert i avhandlingen kan føre til lavere usikkerheter når man skal forutsi noe om sedimentenes egenskaper i undergrunnen.

For mer informasjon, kontakt Anita Sørlie.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17