Disputas: Shegaw Anagaw Mengiste

M.Sc. Shegaw Anagaw Mengiste ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Shaping Technology across Social Worlds: Understanding Learning Dynamics in Implementing Computerised IS in the Ethiopian Public Health System

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Adjunct Professor Mikko Korpela, Information Technology Centre, University of Kuopio
Associate Professor Anne Marie Kanstrup, Department of Communication and Psychology, Aalborg University
Associate Professor Christina Mörtberg, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Margunn Aanestad og Sundeep Sahay

Avhandlingen handler om utfordringene ved å utvikle, implementere, skalere og vedlikeholde IKT-intervensjoner under forhold med begrensende ressurser i utviklingsland. Den konvensjonelle tenkningen om teknologi-overføring utfordres og i stedet foreslår forfatteren en lærings-basert tilnærming til IS utvikling og implementering. Forskningen ble utført innenfor det globale Health Information Systems Program (HISP) som oppstod som et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og sør-afrikanske universiteter. Avhandlingen reflekterer forfatterens erfaring fra arbeidet med HISP i det offentlige helsevesenet i Etiopia. Avhandlingen gir rike empiriske innsikter i denne konteksten, og fremhever spenninger og konflikter som oppstår som følge av utilstrekkelig kunnskap og kompetanse, ulike kunnskapstradisjoner, sentralisert kontroll og manglende lokal fleksibilitet, samt ulike institusjonelle praksiser og utfordringer med å balansere kontekst-sensitive behov med globale krav.

Teoretisk trekker avhandlingen på nyere forsøk på å bygge bro mellom de praksis-orienterte og de kognitive læringsteoriene, basert på begrepene sosiale verdener, forhandlet orden og grenseobjekter. Bidragene fra avhandlingen kan kort oppsummeres slik: For det første, gjennom å begrepsfeste systemutvikling som en forhandlet orden på tvers av flere sosiale verdener introduseres en ny analytisk linse for å studere og analysere utfordringene knyttet til utvikling og implementering av helse-informasjonssystemer. For det andre har avhandlingen utviklet et konseptuelt rammeverk som hjelper å forstå samspillet mellom læring og de utfordringene som presenteres av installert base, skalering og bærekraftighet. For det tredje formuleres både teoretiske og praktiske implikasjoner for IS-forskning og praksis.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:17