Disputas: Marianne Aastebøl Minge

Cand. scient Marianne Aastebøl Minge ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Acquisition and loss of organelles: A driving force in eukaryotic evolution

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Michael W. Gray, Department of Biochemistry and Molecular Biology, Dalhousie University, Halifax, Canada
Professor Kirsten Krause, Institutt for arktisk og marin biologi, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, Universitetet i Tromsø, Norge
Førsteamanuensis Trude Vrålstad, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Professor Trond Schumacher

Veileder:  Kjetill S. Jakobsen og Kamran Shalchian-Tabrizi

Livet på jorden kan deles inn i eukaryoter (organismer med cellekjerne) og bakterier/arkebakterier (organismer uten cellekjerne). Eukaryoter kan være en- eller flercellede og kjennetegnes av en rekke spesialiserte organeller som utfører spesifikke oppgaver. I sin doktorgradsavhandling utført ved CEES, Biologisk institutt, Universitetet i Oslo, har Marianne Aastebøl Minge studert evolusjonen av to av de viktigste organellene: mitokondrier (cellens ”energikraftverk”) og kloroplaster (ansvarlig for den viktige fotosyntesen hos alger og planter).

Både mitokondrier og kloroplaster var opprinnelig frittlevende organismer som tidlig i livets historie ble fanget av eukaryote celler og transformert til organeller, og de inneholder derfor fortsatt ett eget sett av DNA sekvenser.
Noen få eukaryote organismer mangler mitokondrier. I første del av denne studien er DNA sekvenser fra en slik encellet eukaryot organisme blitt analysert for å belyse et viktig spørsmål for forståelsen av de aller første eukaryotene: Finnes det noen nålevende organismer som skilte seg fra de andre eukaryote organismene i livets tre før mitokondrien ble tatt opp? Resultatene fra dette arbeidet viser at denne organismen faktisk inneholder rester av mitokondrie DNA. Dette bekrefter at denne organismen stammer fra en forfar som engang inneholdt en mitokondrie som har blitt mistet eller endret underveis i evolusjonen.
I neste del av arbeidet er DNA sekvenser fra kloroplaster blitt analysert. Resultatene viser at den viktige algegruppen dinoflagellater gjentatte ganger har spist andre fotosyntetiske organismer og beholdt dem i cellen som kloroplaster i stedet for å fordøye dem, og at organiseringen av kloroplasten i denne gruppen er blitt sterkt endret i forhold til det vi ser hos andre fotosyntetiske organismer. Dette tyder på at kloroplastevolusjonen i denne gruppen har vært enda mer kompleks og dynamisk enn vi tidligere trodde.
I den siste delen av avhandlingen er slektskapsforholdet mellom eukaryote organismer analysert gjennom avanserte sammenlikninger av gensekvenser. Disse analysene har endret synet på livets tre, ettersom de viser at to av de store eukaryote gruppene, som hittil har vært ansett å være separate linjer, antakelig stammer fra en felles forfar.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18