Disputas: Marianne Sparby Nordlund

Master i teknologi Marianne Sparby Nordlund ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Development, characterization and analytical use of monoclonal antibodies against proGRP with relevance to small cell lung cancer

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Ulf Håkan Stenman, Department of Clinical Chemistry, Helsinki University Central Hospital, Biomedicum, Helsinki University, Finland
Professor Tor Lea, Institutt for kjemi, bioteknologi og matvienskap, Universitetet for miljø og biovitenskap, IMKB, UMB, Ås
Professor Kirsten Skarstad, Avdeling for cellebiologi, Institutt for kreftforskning, Radiumhospitalet, Oslo

Leder av disputas:  Finn-Eirik Johansen

Veileder:  Elisabeth Paus, David Warren, Kjell Nustad

Arbeidet er utført ved Avdeling for medisinsk biokjemi, Radiumhospitalet, Oslo universitetssykehus. Progastrin-releasing peptide (proGRP) er en forholdsvis ny og lovende markør for småcellet lungekreft. Denne formen for lungekreft er assosiert med røyking, er spesielt hissig voksende, og har ofte utviklet metastaser allerede ved diagnosetidspunktet. Likevel er disse svulstene svært følsomme for kjemoterapi og stråleterapi, noe som gjør overvåking av behandlingen ved hjelp av tumormarkøranalyser svært aktuelt. I arbeidet er det utviklet en fullautomatisert og sensitiv immunologisk analyse for måling av proGRP i blod, for bruk ved Radiumhospitalet og andre medisinske laboratorier. Prosessen har omfattet fremstilling av monoklonale antistoffer, nøye kartlegging av bindingen av de ulike antistoffene til proGRP, og grundig optimalisering av det endelige analyseformatet. Analysen er fullstendig validert og benyttet til å undersøke forekomsten av markøren, og varianter av denne, i blod fra lungekreftpasienter og i ulike lungekreftcellelinjer. I tillegg til overvåkning av behandling har proGRP vist seg å ha både diagnostisk og prognostisk verdi, spesielt i tidlig sykdomsstadium. En omfattende klinisk evaluering av nytteverdien av markøren er i gang.

Publisert 30. mars 2012 15:47 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18