Disputas: Hege Benedikte Asvald Ølstørn

cand.scient. Hege Benedikte Asvald Ølstørn ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The effect of acrylamideand glycidamideon intestinal carcinogenesis in mice

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Senior forsker Mona-Lise Binderup, Markhøj Bygade 19, DK- 2860 Søborg, Danmark
Professor Henrik Huitfeldt, Institutt for patologi/Divisjon for patologi, Rikshospitalet, Montebello N-0310 Oslo
Professor Steinar Øvrebø, , University of Oslo, Department of Biology, P.O.Box 1066 Blindern, N-0316 Oslo, Norway

Leder av disputas:  Trond Schumacher

Veileder:  Jan Erik Paulsen

Akrylamid og tarmkreft

Maten vi spiser har stor betydning for forekomsten av mange kreftformer i befolkningen, bl.a. tykktarmkreft. Det er begrenset kunnskap om hvilke faktorer i maten som har betydning. Det finnes en rekke faktorer som både kan hemme og fremme kreftutvikling. I 2002 oppdaget svenske forskere at det kreftfremkallende stoffet akrylamid, som blant annet brukes i plastproduksjon, dannes i en rekke matvarer når vi steker og friterer dem. De viktigste matvarene er potetgull, pommes frites,
knekkebrød, kjeks og kaffe. Det har tidligere blitt vist at akrylamid kan føre til en rekke forskjellige kreftformer i forsøksdyr, men tarmkreft har ikke vært blant disse. For å vite mer om de kreftfremkallende egenskapene til akrylamid og kreftrisiko for mennesker, trengs det flere dyreforsøk med fokus på flere organer. I en doktorgradsavhandling ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt har Hege Benedikte Asvald Ølstørn (33) fra Mandal undersøkt effekten av akrylamid i en dyremodell som er spesielt følsom for stoffer som utløser tarmkreft. Siden akrylamideksponeringen kan være høy hos barn og fordi dette kan være en følsom periode i livet, ble dyrene eksponert i denne perioden.

I kroppen omdannes akrylamid til glysidamid, som er kreftfremkallende. Forsøkene viste at glysidamid kunne fremkalle tarmsvulster ved eksponering av musene tidlig i livet. Svulstdannelsen ble imidlertid bare vist ved svært høye doser, og resultatene vil ikke endre dagens risikobilde av akrylamid.

Hvordan svulstene utviklet seg fra svært tidlige stadier, de såkalte flate ACF, ble også studert.

I doktorgradsarbeidet ble det vist at akrylamid fra mat lett blir tatt opp i kroppen, og at nedbrytningsproduktene av akrylamid i urin er et godt mål for akrylamidinntaket.

Avhandlingen
Avhandlingen har tittelen ”The effect of acrylamide and glycidamide on intestinal carcinogenesis in mice”. Arbeidet er utført ved Avdeling for mattrygghet og ernæring ved Folkehelseinstituttet i Oslo, med seniorforsker Jan Erik Paulsen som veileder. Arbeidet er finansiert av Norges forskningsråd, EU-prosjektet HEATOX og NORDACRYL.

Hege Benedikte Asvald Ølstørn er cand.scient fra Biologisk institutt ved Universitetet i Oslo. Disputasen vil finne sted 27.februar.

For mer informasjon, kontakt Ragnhild Heimstad .

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18