Disputas: Camilla Oppegård

M.Sc. Camilla Oppegård ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Structure function analysis of the two peptide bacteriocin lactococcin G and its immunity protein

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Askild Holck, Avdeling for Mikrobiologi, Ås
Professor Birgitta Agerberth, Department of Medical Biochemistry and Biophysics, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden
Professor K. Kristoffer Andersson, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Kristian Prydz

Veileder:  Jon Nissen-Meyer og Gunnar Fimland

Camilla Oppegård har i sitt doktorgradsarbeid, utført ved Institutt for molekylær biovitenskap ved Universitetet i Oslo, studert et antibakterielt peptid kalt lactococcin G. Lactococcin G produseres av noen typer melkesyrebakterier og består av to ulike peptider. Begge peptidene kreves for å oppnå maksimal antibakteriell aktivitet. Bakteriene som produserer lactococcin G, produserer samtidig et såkalt immunitetsprotein som beskytter produsent-bakterien mot lactococcin G. Arbeidet har ført frem til en strukturell og funksjonell modell av lactococcin G og dets immunitetsprotein.

Ved å bytte ut enkelte aminosyrer, byggesteinene som alle peptider og proteiner består av, og teste hvor potente disse lactococcin G-variantene er, kan man bestemme hvor viktige disse aminosyrene er for den antibakterielle aktiviteten til lactococcin G. På denne måten ble to såkalte GxxxG-motiver, et i hvert peptid, vist å være viktig for den antibakterielle aktiviteten. Disse motivene består av to glyciner (G), den minste av de naturlige aminosyrene, separert av tre vilkårlige aminosyrer. I den foreslåtte modellen vil de to peptidene som utgjør lactococcin G interagere med hverandre gjennom disse motivene og dermed danne en struktur som kan trenge gjennom membranen til bakteriene som lactococcin G dreper. Regioner i begge peptidene ble vist å være viktig for å bestemme hvilke bakterier lactococcin G gjenkjenner og dreper. Disse regionene viste seg også å være viktig for interaksjonen med immunitetsproteinet til lactococcin G. Gjenkjennelsen mellom lactococcin G og dets immunitetsprotein skjer sannsynligvis indirekte gjennom en cellulær faktor og det er trolig gjennom denne faktoren at lactococcin G gjenkjenner sensitive bakterier.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 30. mars 2012 15:48 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18