Disputas: Andreas Petlund

M.Sc. Andreas Petlund ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Latency-improving mechanisms for reliable, interactive thin-stream applications

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Associate Professor Kang Li, Computer Science Department, University of Georgia
Professor Anna Brunstöm, Department of Computer Science, Karlstad University
Associate Professor Michael Welzl, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Nils Christophersen

Veileder:  Carsten Griwodz og Pål Halvorsen

Mange dataprogrammer som kommuniserer over Internett er avhengige av lav responstid for å gi best mulig brukeropplevelse. Eksempler er IP-telefoni, børshandel, fjernstyring av datamaskiner og spill. Mange av disse programmene bruker pålitelig overføring av data (TCP). Vi har analysert tidsavhengige programmer som bruker TCP og funnet at det ofte forekommer høye forsinkelser som forstyrrer brukeropplevelsen.
Med utgangspunkt i disse observasjonene har vi utviklet endringer for TCP som minsker disse forsinkelsene betraktelig. Våre eksperimenter viser at forsinkelser på 10-20 sekunder kan reduseres til under ett sekund. Resultatene er verifisert gjennom et bredt spekter av eksperimenter.

Når data sendes over Internett vil det alltid forekomme tap av datapakker. Årsaken til de høye forsinkelsene er å finne i TCP sine mekanismer for å sende tapte data på nytt. Datastrømmer som produseres av tidsavhengige programmer har ofte stort tidsintervall mellom hver datapakke samt små datapakker. TCP er utviklet med tanke på å flytte en stor datamengde så fort som mulig, og får derfor problemer når pakketap forekommer.

Mekanismene vi har utviklet er implementert i Linux-kjernen, og laget slik at de samsvarer med TCP-standarden. Dette betyr at en tjener som støtter våre modifikasjoner kan levere en bedre tjeneste til alle klienter uavhengig av operativsystem. Mottagere trenger heller ingen modifikasjoner for å dra nytte av senderens forbedringer.

Arbeidet er utført ved Institutt for Informatikk ved UiO og Simula Research Laboratory.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18