Disputas: Eirik Rindal

cand.scient. Eirik Rindal ved Naturhistorisk museum vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Phylogenetic studies of Mycetophiliformia, with emphasis on Mycetophilidae

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Brian M. Wiegmann, North Carolina State University, Raleigh, USA
Dr. Peter H. Kerr, California Department of Food and Agriculture, Sacramento, USA
Professor John Brittain, Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Elen Roaldset

Veileder:  Lutz Bachmann, Geir Søli

Eirik Rindal har forsvart avhandlingen Phylogenetic studies of Mycetophiliformia, with emphasis on Mycetophilidae på norsk: ”Molekylær fylogeni av soppmygg" til ph.d. graden ved UiO, Naturhistorisk museum. I samarbeid med brasilianske forskere oppdaget Rindal tre nye underfamilier, og flere nye slekter og arter. Studiet baserer seg på både morfologiske (dvs. basert på utseende) og molekylære metoder for å rekonstruere soppmyggenes utviklingshistorie. Soppmyggene elsker vårt kalde klima og det myldrer av dem i de nordlige skogene – uten at vi merker stort til dem. De verken stikker eller skiller seg merkbart ut på andre måter. Men de fyller en viktig rolle som nedbrytere av organisk materiale i naturens egen resirkulering.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Aronsen.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:18