Disputas: Marie E. Rognes

M.Sc. Marie E. Rognes ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mixed finite element methods with applications to viscoelasticity and gels

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Rolf Stenberg, Department of Mathematics and System Analysis, Helsinki University of Technology
Professor Gunilla Kreiss, Division of Scientific Computing, Department of Information Technology, Uppsala University
Professor Nils Henrik Risebro, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Instituttleder Arne Bang Huseby

Veileder:  Ragnar Winther, Hans Petter Langtangen

Marie Elisabeth Rognes har levert en avhandling bestående av fire vitenskapelige arbeider som omhandler aspekter ved numeriske metoder for partielle differensial-ligninger med anvendelser innenfor biologiske og biomedisinske materialer.

Muskler, kunstige benimplantater, myke kontaktlinser og fuktighetskremer har følgende fellestrekk: Materialenes oppførsel kan beskrives matematisk ved å kombinere egenskapene til faste og flytende stoffer. Utifra en slik beskrivelse, er det mulig å beregne påkjenningene et tilsvarende legeme blir utsatt for. For eksempel, hvis du får satt inn et implantat i skinnbenet for å avlaste kneslitasje, så ønsker du å være sikker på at implantatet tåler de påkjenningene du utsetter det for. Spesielt er du interessert i spenningene i implantatet.

Resultatene i denne avhandlingen gjør det mulig og naturlig å ta i bruk avanserte beregningsmetoder, såkalte numeriske metoder, for denne type realistiske materialmodeller. Metodene har det fortrinnet at spenningene kan beregnes direkte på en nøyaktig og pålitelig måte. Disse numeriske metodene er såpass sofistikerte at det har tidligere vært komplisert og tidkrevende å oversette dem fra deres matematiske formulering til en datamaskinimplementasjon. Avhandlingen presenterer også et rammeverk som dramatisk forenkler oversettingsprosessen og i tillegg gir en effektiv implementasjon.

Forskningsarbeidet er utført ved Centre for Mathematics for Applications ved Universitet i Oslo, School of Mathematics ved University of Minnesota og Center for Biomedical Computing ved Simula Research Laboratory.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19