Disputas: Torkil Sørlie Røhr

Cand.scient Torkil Sørlie Røhr ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Sedimentary provenance analysis of Lower Cretaceous sedimentary successions in the Arctic; Constraints from detrital zircon data

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr Robert Scott, CASP, Cambridge Arctic Survey, Storbritannia
Dr Jan Kosler, Institutt for geovitenskap, Universitetet i Bergen
Professor Roy Gabrielsen, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Nils Roar Sælthun

Veileder:  Tom Andersen og Henning Dypvik

Sedimenter av kritt alder i Nord-Grønland, arktisk Canada og på Svalbard har samme opphav. Dette er en av hovedkonklusjonene i denne PhD avhandlingen i geologi, som er utarbeidet på Institutt for Geofag ved Universitetet i Oslo.

Løsmasser som lenge før krittiden ble erodert fra grunnfjellet i Canada, på Grønland og fra den Kaledonske fjellkjede, finner man i dag igjen på deler av Nord-Grønland og i Arktisk Canada. Det er disse gamle sedimentene som er opphavet til de studerte løsmassene.

Sand og sandstein består som oftest av kvarts og andre kjemisk og mekanisk stabile mineraler. De fleste av disse mineralene ble opprinnelig dannet i magmatiske eller metamorfe (omdannede) bergarter, som senere har blitt erodert og avsatt i form av sand. Et av disse motstandsdyktige mineralene er zirkon. Dette mineralet finner man som regel i små konsentrasjoner (mindre enn en promille) og det har unike egenskaper. Zirkoner kan dateres ved hjelp av den såkalte uran-bly metoden. Datering av zirkon i sand gir oss aldrene på bergartene de stammer fra, som igjen gir en pekepinn på hvilke områder som har blitt erodert for å produsere sanden.

Å få sporet opp kilden til en sandstein kan ofte være interessant med henblikk på oljeleting, da et sandholdig oljereservoar har en tendens til å bli tykkere og mer grovkornet (dvs. bedre reservoaregenskaper) jo nærmere man kommer kilden til sandsteinene.

For mer informasjon, kontakt Anita Sørlie.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19