Disputas: Tomas Syrstad Ruud

cand.scient. Tomas Syrstad Ruud ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Contributions to simplifying bidomain simulations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Olaf Dössel, Institut für Biomedizinische Technik, Universität Karlsruhe, Tyskland
Adjunct Professor Trond Mannseth, Centre for Intergrated Petroleum Research + Universitetet i Bergen
Associate Professor Anders Logg, Simula Research Laboratory + Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Arne Maus

Veileder:  Bjørn Fredrik Nielsen, Ola Marius Lysaker

Ved Simula Research Laboratory undersøker vi muligheten for å kombinere EKG-målinger med avansert matematikk og moderne kunnskap om elektrisk aktivitet i menneskehjertet for å kunne utvikle nye diagnoseverktøy. Dette er hovedfokuset på prosjektet Inverse Metoder, som ligger under avdelingen for Vitenskapelig Programmering.

Til å modellere hjerteaktiviteten brukes et system av differensiallikninger som kalles Bidomenemodellen. Å løse disse ligningene på den kompliserte geometrien i et menneskehjerte krever enormt mye datatid selv på de mest moderne maskiner. Det er derfor nyttig å forenkle denne modellen for at den skal kunne brukes til praktiske anvendelser.

Denne oppgaven tar for seg en del mulige forenklinger: Selve de matematiske ligningene kan forenkles, dog med tap av nøyaktighet. En matematisk metode for å redusere dette tapet blir vurdert. Beskrivelsen av formen til et sykt område av hjertet kan forenkles, i stedet for en komplisert geometri kan det beskrives som en enkel kule. Dermed reduseres antallet frie variabler nødvendig for å beskrive formen, og man kan fokusere på å bestemme posisjon og størrelse.

I tillegg analyseres det mer praktiske spørsmålet om hvordan man bør plassere måleinstrumenter til hjertediagnostikk, ut i fra en modellering av fysikken for elektriske felter i kroppen.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19