Disputas: Gunnstein Sælevik

Siv.ing. Gunnstein Sælevik ved Matematisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Particle Image Velocimetry applied to complex flows in a wave tank

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Philip Liu, Cornell University
Associate Professor Hermann M. Fritz, School of Civil and Environmental Engineering, Georgia Institute of Technology
Professor Jan Erik Weber, Avd. for meteorologi og oseanografi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Instituttleder Arne Bang Huseby

Veileder:  Prof. Atle Jensen, Prof. John Grue, Prof. Geir K. Pedersen

Arbeidet undersøker komplekse strømningsfenomener, og omhandler temaene virvel-induserte vibrasjoner, turbulens, bølgegenerering ved det potensielle Åkneset-skredet, samt oppskylling over land fra tsunamier.

Fra studien omkring det potensielle Åkneset-skredet konkluderes det med at bølgehøyder fra blokkskred kan bli betydelig større enn for skred med deformerbart materiale, og at dette kommer av forskjellig kollaps av bølgene nært nedslagsområdet for skredet. For oppskylling over land fra tsunamier konkluderes det med at nedskalerte forsøk ikke nødvendigvis er fullt overførbare til større skala. Dette kan ha konsekvenser for validering av matematiske modeller, hvilket ofte er testet mot kontrollerte laboratorieforsøk.

Arbeidet er i all hovedsak eksperimentelt, og er utført i bølgetanken ved avdeling for mekanikk ved UiO.

Felles for eksperimentene er at de tar i bruk måleteknikken Particle Image Velocimetry, som er en teknikk for å måle hastighetsfelt i en væske uten fysisk kontakt mellom måleutstyr og væske. Dette blir gjort ved hjelp av laserbelysning av væsken og bruk av høyhastighetskamera. Opptakene av den belyste strømningen blir deretter prosessert ved hjelp av matematiske verktøy for mønstergjenkjenning.

For mer informasjon, kontakt Marie Wennesland.

Publisert 30. mars 2012 15:49 - Sist endret 13. apr. 2012 10:19